שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • שאלות כלליות
קטגוריה משנית
שאלה
מדוע נראה שאין שכר ועונש? הרי הקב"ה הבטיח בתורה (בין אם זה שכר או "תנאי עבודה") אם בחוקותי תלכו... והיום גם דתיים וחילונים חיים באותה צורת חיים. כביכול אין אחיזה/השפעה במציאות למעשי המצוות. ולגבי הבטחות בחז"ל דברים שלא תמיד אוחזים, כגון שכותל המערבי לא יחרב לעולם (כותל המקדש) איך אפשר לראות שלא תמיד הדברים קורים אבל להאמין שה' הוא עושה לכל המעשים, הרי אם לא ניכר שהדברים קורים הצורה בלתי סבירה אפשר הכל להבין בדרך המקרה..
תשובה
שלום לך, הנהגת העולם בדרך של שכר ועונש, סותרת את יכולת הבחירה שהעניק הקב"ה לאדם. הקב"ה לא רוצה שהאדם יעשה טוב מפחד שמא יענש או בשביל אהבת השכר, אלא בגלל ערכו של הטוב. האדם צריך לבחור בטוב מפני שהוא טוב, לא רק מפני שהוא גורם לאדם שיקבל שכר. ולכן צריך היה להסתיר את הנהגת השכר והעונש שבעולם, כדי שהאדם יבחר באיזו דרך ללכת: דרך טובה או בדרך חטאים, בלי האיום של העונש או הפיתוי של השכר. ככל שעונש והשכר גלויים, כך יכולת הבחירה של האדם פוחתת. וככל שהבחירה פוחתת, האדם פחות ראוי לשכר על מעשיו הטובים, שהרי הוא לא בחר בהם, אלא היה אנוס להיות טוב, בגלל העונש ופיתוי השכר. האיזון הנכון שבין שניהם הוא בידיעה שאכם יש שכר ועונש, אבל השכר והעונש אינם גלויים, כך שהם מאפשרים לאדם לבחור בחירה אידאלית, שאינה מושפעת מהשכר והעונש. בנוסף, אדם שבוחר בטוב כדי לקבל שכר, או כדי להינצל מן העונש, בעצם לא בחר בטוב, אלא בחר בשכר. התורה רוצה שנבחר בטוב, ולא בשכר, ולכן הנהגת השכר והעונש אינה גלויה. באופן כזה האדם בוחר בטוב, מכיוון שהוא מזדהה עם הטוב, ומפנים את ערכי הטוב, ולא רק בגלל טעם חיצוני שהוא: השכר או העונש. בברכה אוריאל טויטו
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il