- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות בתנ"ך
407
שאלה
שלום וברכה
דניאל פרק ט פסוק כה: "ותדע ותשכל מן מצא דבר להשיב ולבנות ירושלם עד משיח נגיד שבעים שבעה ושבעים ששים ושנים תשוב ונבנתה רחוב וחרוץ ובצוק העתים"
רש"י ד"ה "שבועים שבעה" - שבע שמטות שלימות יהיו בגולה קודם שיבא כורש ועוד היו יותר שלש שנים אלא מתוך שלא שלמה השבוע לא נמנה בשנת אחת לדריוש המדי שהיה דניאל עומד בה כשנאמר לו החזון הזה כלו שבעים לכבוש יהויקים צא מהן י"ח שנה שקדמה כבוש יהויקים לחורבות ירושלים נשארו נ"ב שנה היא ששנו רבותינו נ"ב שנה לא עבר איש ביהודה הם נ"ב שנה אשר מיום החורבן עד שחזרו בימי כורש הרי ז שמיטות ושלש שנים
שבע שמיטות שלימות יהיו בגולה קודם שיבא כורש - כמה זה שבע שמיטות שלימות?
ועוד היו יותר שלש שנים - הכוונה היא שישראל היו בגלות שלוש שנים יותר ממספר שבע שמיטות?
מה הכוונה אלא מתוך שלא שלמה השבוע?
מה הכוונה כלו שבעים לכבוש יהויקים?
תודה רבה, רבה!
תשובה
שלום וברכה.
בסוף ימי בית שני עם ישראל גלה בכמה גלויות:
גלות יהויקים (18 שנה לפני החורבן)
גלות יהויכין (11 שנה לפני החורבן)
גלות צדקיהו (חורבן הבית)
לאחר 70 שנה מגלות יהויקים, דהיינו לאחר 52 שנה מגלות צדקיהו-
הגיע כורש מלך פרס והוא צווה לבנות את בית המקדש בי"ם והחלה עליה של יהודים מבבל.
52 שנה אפשר לחשב כדלהלן:
3 שנים+ 49 שנים (7 שמיטות, דהיינו 7כפול 7)
הפסוק כותב שעברו 7 שמיטות למרות שעברו 3 שנים מעבר ל7 שמיטות, כי עוד לא הושלמה שמיטה נוספת, דהיינו עוד לא הגיעו לסבב של 7 שנים נוספות.
בהצלחה רבה.

מוסיקה ביום הזיכרון לחללי צה"ל
הרה"ג יעקב אריאל | ו אייר תשס"ו

ברכת שהחיינו בספירת העומר
הרב אליעזר מלמד | ט"ז תמוז תשס"ג

קדיש ביום הזכרון המקומי
הרה"ג יעקב אריאל | כ"א ניסן תשס"ז
