שאל את הרב

קטגוריה משנית
שאלה
שלום כבוד הרב, השאלה שלי היא כזאת אני עובד במפעל תרופות והציעו לי להיות בכוננות ימי שישי/שבת מכיוון שיש תרופות מצילות חיים האם זה אפשרי? לצערי המרחק מהבית לעבודה הוא גדול וחייב לנסוע עם רכב, האם זה אפשרי? האם זה פיקוח נפש ואפשר יהיה להיות כונן? תודה
תשובה
שלום וברכה! אם אני מבין נכונה את המציאות, המצב הוא שהמפעל בעיקרון סגור בשבת, ועשויים להזעיק את הכונן רק במקרה של צורך דחוף בתרופה מצילת חיים, כדי להוציא את התרופות ולספק אותן לחולה שזקוק להן כעת. מצב כזה נחשב בוודאי כפיקוח נפש, ומותר להיות כונן, ובשעת הצורך יהיה מותר לנסוע אל המפעל ולספק את התרופות. אולם יש כמה נקודות שיש לשים לב אליהן: א. האם המפעל מייצר גם תרופות שאינן מצילות חיים? האם ייתכן שיזעיקו אותך בשבת גם בשביל תרופות כאלה ולא רק בשביל תרופות מצילות חיים? במצב כזה כמובן יהיה אסור לנסוע בשבת. לפיכך, אם אתה מקבל על עצמך את תפקיד הכונן, יש לוודא עם מקום העבודה שתפקידך מחייב אותך לספק רק תרופות מצילות חיים ולא תרופות אחרות. ב. במצב שאתה מוזעק למפעל כדי לספק תרופה מצילת חיים – אילו פעולות בדיוק אתה אמור לעשות שם? למשל, אם המפעל (או מחסן התרופות) הוא חשוך, מותר להדליק את האור כדי למצוא את התרופה הנכונה, אבל אחר כך יהיה אסור לכבות את האור, שכן זו פעולה שכבר אינה נחוצה לצורך אספקת התרופה. כמו כן, יש לברר האם נדרש רישום של אספקת התרופות – בעניין זה יש מקום לחלק בין רישום ידני (שהוא חמור יותר) לרישום ממוחשב (שהוא קל יותר). ג. את הנסיעה מן הבית אל המפעל מותר לעשות במקרה כזה של אספקת תרופה מצילת חיים, משום שזו נסיעה לצורך פיקוח נפש. אולם החזרה הביתה לאחר מכן כבר אינה בגדר פיקוח נפש, ולפיכך לדעת רוב הפוסקים אין היתר לנסוע בחזרה ברכב שנהוג על ידי יהודי, אך הקלו בזה כאשר הנסיעה כרוכה באיסורים דרבנן (עיין שו"ע שכ"ט, ט, ומשנ"ב שם; מנחת שלמה א', ח). מתוך כך עולה: האפשרות הפשוטה ביותר מבחינה הלכתית היא כמובן להישאר במפעל עד צאת השבת – השאלה היא האם במקרה שלך יש אפשרות מעשית להישאר במפעל או בסביבתו הקרובה עד לצאת השבת. אפשרויות אחרות שניתן להקל בהן הן: 1. לחזור הביתה על ידי נהג נכרי, כגון נהג מונית נכרי (ובמצב כזה ניתן להתיר גם לטלפן אל הנהג כדי להזמין אותו לנסיעה). 2. אם יש ברשותך רכב חשמלי (דהיינו רכב חשמלי באופן מלא - לא רכב היברידי, שיש בו גם מנוע רגיל), ניתן להקל לנסוע בו גם בחזרה הביתה. זאת משום שלדעת רוב הפוסקים איסור הנסיעה ברכב חשמלי הוא מדרבנן, ולפיכך במצב כזה של נסיעה לצורך פיקוח נפש ניתן להתיר את החזרה באופן זה. אם החזרה נעשית בליל שבת ופנסי הרכב הם נורות להט, יש להדליק את הפנסים בשינוי.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il