- הלכה
- שאלות כלליות
1316
שאלה
ברצוני לדעת כיצד פוסקת ההלכה (ספרדים ) לגבי העניינים הבאים:
1.במטבחי כיור אחד. האם מותר לרחוץ בכיור זה כלים חלביים ובשריים (כמובן בנפרד וכשהכיור נקי )?
2. כלי זכוכית (שאינם פיירקס)- האם מותר לאכול בהם בשרי לשוטפם היטב ואחר להשתמש בהם למאכלים חלביים?
3.ידוע לי כי יש לשמור בין בשר לחלב שש שעות מלאות. אך לאחרונה שמעתי את המושג "בכניסת השעה השישית"- ז"א שמספיק לחכות כחמש+ שעות. האם יש אמת בדבר?
תשובה
1. עדיף כמובן שיהיו שני כיורים, אבל במציאות של כיור אחד צריך גם לרחוץ כמובן בנפרד ושהכיור יהיה נקי ושמים רשת מפלסטיק בתחתית הכיור לחלבי ואחד לבשרי כדי שהכלים לא יגעו בכיור עצמו היכן שיכול להיות שיהיה קילוח של מים רותחים ואז ייבלע בכלים. או שאפשר לשטוף תמיד באויר אחד מהסוגים ולא להניח כלל בכיור.
2. עדיף שתמיד יהיו כלים נפרדים לחלבי ולבשרי במציאות שיש רק סט כוסות אחד ושואלים אם אפשר בכוס זכוכית להשתמש גם לחלבי וגם לבשרי, הספרדים מקילים בזה והאשכנזים מחמירים.
3. רוב קהילות ישראל פסקו כשו"ע והרמ"א שש שעות שלמות. יש עוד מנהגים כמו שעה אחת (יהודי הולנד), או תחילת שעה שישית או רוב השעה השישית, אך העיקר כמו שכתבנו, אם לא במקום צורך כגון חולה או בצבא אפשר להקל בתחילת או רוב שעה שישית.
הרב יאיר פרייליך.

פגיעה באדם אחר שלא במודע או שלא בכוונה
הרב משה ליב הכהן הלברשטט | ז מרחשון תש"פ

להפעיל קומקום בשבת על ידי שעון שבת
הרב יצחק בן יוסף | י"א אייר תשע"ב

כיוון מנורה בשבת
הרב אלישיב קפקה | י"ב כסלו תשע"ט
