שאל את הרב

קטגוריה משנית
שאלה
1. כבוד הרב הביא מקורות בשאלה הקודמת לענין צימצום האכילה במהלך המגיד, באופן שההיתר בעיקר בקטנות ומעט באיזור גיל חינוך. פשיטא מדברי הרב שאר בגרות - אין לאכול. אבל המקורות שהביא הרב היו לגבי אכילה קודם קידוש. כאן - אנו אחרי קידוש? 2. אם מדובר בטעימות קטנות, המעוררות את השומעים וכידוע, חלק המגיד הוא ארוך ואם נרצה להרחיב בו מעט - צריך "חיזוקים" גם בגיל הנערות ולעיתים גם בגיל הזקנה. מה הבעיה באכילה מועטת (שוקולדים קטנים לדוגמא) במינון שרחוק מלהשביע או אפילו לפגום ברעב, אבל ודאי מעורר? 3. אני יודע על המצווה לספר על יציאת מצרים כל הלילה. אבל אין הרבה "קליינטים" לזה, לפחות אצלנו, שהרי אפיקומן הוא קודם חצות ולא הרבה יישארו ללא קפה או טעימות לאורך זמן רב. מה גם שאחרי 4 כוסות יין - השינה תגיע בהקדם, בין אם נרצה או לא..
תשובה
שלום וברכה, 1. כוונתי היתה שכעין שמצינו שהתירו לילד לאכול לפני קידוש, כך גם מותר מאותו הטעם לתת לילדים לאכול מעט בזמן 'מגיד', וכאן הדבר לפעמים נצרך יותר מאכילה לפני קידוש, משום שאנו רוצים שהילדים יהיו ערניים ושותפים למהלך הסדר. (ונראה שזה פשט דברי הגמרא שמחלקים לילדים קליות ואגוזים ומסתמא הכוונה שגם יאכלו אותם במהלך ליל הסדר - הערה זאת כתב לי הג"ר שלמה הירש שליט"א). 2. אכן הקושי מוכר. אך כאמור אין למבוגרים לאכול בזמן מגיד (ביאור הלכה תעג, ג). לכן מי שקשה לו כדאי שיאכל מעט לפני החג. אפשר לאכול פירות, ירקות, בשר ודגים (מזונות לא אוכלים משעה עשירית והלאה). רק אנשים חלשים שאינם יכולים לערוך את הסדר כראוי, יכולים לטעום איזה פרי וכדומה לפני קריאת ההגדה (ראה פסקי תשובות תעג, י). 3. אפשר לשתות מים ותה לאחר האפיקומן. במקום צורך גדול אפשר גם לשתות כל משקה שאינו משכר כגון קפה ומיץ (מ"ב תפא, ס"ק א). למעשה ניתן להקל בכל שתיה שאינו משכר לצורך לימוד הלכות פסח ובסיפור יציאת מצרים, בפרט לאחר חצות (ראה חזון עובדיה עמ' קיב). אולם אין להקל ולאכול טעימות אוכל אפילו אם על ידי כך האדם יירדם ולא יקיים את ההידור של "כל המרבה לספר ביציאת מצרים הרי זה משובח". שנזכה עוד השנה לאכול מהזבחים ומהפסחים!
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il