- שבת ומועדים
- שאלות כלליות
2044
שאלה
שלום וברכה,
מצוין בתורה כי קרבן שיש בו מום פסול להקרבה ואם הוקדש ירעה עד שיסתאב. אם אדם הטיל מום נוסף בקרבן בעל מום שהוקדש כבר לקרבן האם מחויב בעונש?
ישר כח ותזכו למצוות
תשובה
לשואל, שלום וברכה ומועדים לשמחה!
ראשית, לא מדויק לומר שקרבן שיש בו מום "ירעה עד שיסתאב". "יסתאב" פירושו שייפול בו מום, והרי כבר יש בו מום. אם בשעה שהוקדש היה בו מום, ניתן לפדות אותו ודינו כחולין לכל דבר. ואם בשעה שהוקדש היה תמים ואחר כך אירע בו מום, ניתן לפדות אותו ועדיין יש איסור להשתמש בו לעבודה או לגיזת צמרו, וניתן לשחוט אותו מחוץ למקדש ולאכול את בשרו (בכורות פ"ב משנה ב-ג).
לשאלתך, קרבן שכבר יש בו מום אין איסור לאו בהטלת מום נוסף בו. זוהי מחלוקת תנאים במנחות נו ע"ב, אך להלכה פסק הרמב"ם (הל' איסורי מזבח פ"א ה"ח) שהעושה זאת "אינו לוקה". מלשונו משתמע שיש בכך על כל פנים איסור, מדאורייתא או מדרבנן, ונחלקו בזה נושאי כליו שם.

קרוהן ואכילת חמץ בפסח - המשך לשאלה
הרבנות הראשית לישראל | י"ג אדר א' תשפ"ד

למה פסח הוא זמן חרותנו ולא מתן תורה?
רבנים שונים | י"א ניסן תשפ"ה

למה יש היתר בפסח שני?
הרה"ג דוב ליאור | כ"א אייר תשס"ז

אסיר חייב בקמחא דפסחא?
הרה"ג יעקב אריאל | י"א ניסן תשפ"ה

לד' בעומר בשבת - מתי מותר לספרדים להסתפר והתגלח
הרב יצחק בן יוסף | ד אייר תשפ"א

לד' בעומר בשבת - מתי מותר לספרדים להסתפר והתגלח
הרב יצחק בן יוסף | ד אייר תשפ"א

ברכת המזון והמוציא על מלווח
הרב אליעזר מלמד | י"ב אדר תשס"ב
