שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • שאלות כלליות
קטגוריה משנית
שאלה
שלום וברכה, מצוין בתורה כי קרבן שיש בו מום פסול להקרבה ואם הוקדש ירעה עד שיסתאב. אם אדם הטיל מום נוסף בקרבן בעל מום שהוקדש כבר לקרבן האם מחויב בעונש? ישר כח ותזכו למצוות
תשובה
לשואל, שלום וברכה ומועדים לשמחה! ראשית, לא מדויק לומר שקרבן שיש בו מום "ירעה עד שיסתאב". "יסתאב" פירושו שייפול בו מום, והרי כבר יש בו מום. אם בשעה שהוקדש היה בו מום, ניתן לפדות אותו ודינו כחולין לכל דבר. ואם בשעה שהוקדש היה תמים ואחר כך אירע בו מום, ניתן לפדות אותו ועדיין יש איסור להשתמש בו לעבודה או לגיזת צמרו, וניתן לשחוט אותו מחוץ למקדש ולאכול את בשרו (בכורות פ"ב משנה ב-ג). לשאלתך, קרבן שכבר יש בו מום אין איסור לאו בהטלת מום נוסף בו. זוהי מחלוקת תנאים במנחות נו ע"ב, אך להלכה פסק הרמב"ם (הל' איסורי מזבח פ"א ה"ח) שהעושה זאת "אינו לוקה". מלשונו משתמע שיש בכך על כל פנים איסור, מדאורייתא או מדרבנן, ונחלקו בזה נושאי כליו שם.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il