- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות פרטיות בסוגיות שונות
1626
שאלה
הרב המשנה מסיימת מה יעשו שני אחים שראו באחד שהרג את הנפש רציתי לדעת מה היא התשובה?
תשובה
שלום
משפט זה בא לבאר מדוע הצירוף לעדות נעשה על ידי התראה ולא על ידי ראיית העדות. משפט זה נאמר כשאלת תמיהה שבאה לבטא דבר שאיננו מסתבר.
נרחיב את פירוש הדברים:
הדין שבדיני נפשות בטלה כל העדות כשנפסלה מקצת העדות, שייך רק בזמן שהתרו כל העדים, כולל העד הקרוב או הפסול, בנידונים שהעידו עליהם - היות והיתה התראה של כולם, נחשב הדבר שהשתתפו כל העדים המעידים בעדות אחת, החל משעת הראיה. אבל בזמן שלא התרו בהן העד הקרוב או הפסול, לא בטלה עדות כולם, על ידי פסולו של אחד מהם, כיון שלא התכוון הקרוב או הפסול שלא התרה, להיות גם הוא עד במעשה שהוא רואה.
אם לא נאמר כך, מה יעשו, כיצד יעידו שני אחים שראו עם עד נוסף, באחד שהרג את הנפש? והרי אם נאמר שהעד הפסול מצטרף לעדות ואפילו אם הוא לא התרה נפסלו כולם בראייתם ביחד, לא יוכל אחד מהאחים להצטרף עם העד הנוסף להעיד. וזה לא מסתבר!
יום טוב

ברכות נ עמוד א
הרב חיים שרייבר | כ"ג ניסן תשפ"ה

שם אמו של אברהם אבינו
הרב בנימין במברגר | ג אדר ב' תשס"ח

משך זמן היריון של חיות
הרב חיים שרייבר | י"א אדר תשפ"ה

עשרה שמות לשמחה
הרב ש. יוסף וייצן | י סיון תשס"ט

גילוח בחג העצמאות
הרב אליעזר מלמד | כ"ה אדר ב' תשס"ה

גילוח ותספורת ביום עצמאות שהוקדם
רבנים שונים | ב אייר תשפ"ה

אמירת תחנון ביום שני ה' באייר
הרב יצחק בן יוסף | ג אייר תשע"ג

הנחת תפילין ביום העצמאות
הרב בנימין במברגר | ד אייר תשס"ח

יש מעלה בסיפורי קודש?
הרה"ג יעקב אריאל | ד אייר תשפ"ה

שם לתינוק גד ציון
הרב יצחק בן יוסף | ד אייר תשפ"ה

בס"ד, כמה פעמים צריך להזכיר שם השם במסמך כמו מבחן, ש.ב, וכו
הרב חיים שרייבר | ד אייר תשפ"ה
