- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות פרטיות בסוגיות שונות
- הלכה
- טבילה ומקווה
108
שאלה
שלום לכבוד הרב,
שמי ישי ובר.
רציתי לשאול את הרב, האם ישנה מצוה מדאורייתא שטמא (כגון טמא קרי) יטבול לטהרתו?
לכאורה, כך משמע מלשון הרמב"ם בספר המצוות (עשה קט), שכותב: "...שציוונו שנטבול במי מקווה ואז נטהר...ואין הכוונה במאמר הטבילה מצות עשה שיהא חייב כל טמא שיטהר... אולם הנרצה... כי מי שירצה ליטהר מטומאתו, הנה לא ישלם לו זה אלא בטבילה במים ואז יטהר"
תודה רבה
תשובה
שלום
מדברי הרמב"ם בספר המצוות (כפי שציינת בשאלת) עולה שאין חובה לטמא לטבול במקוה כדי להיטהר. וכך כתב:
"ואין הכוונה במאמר הטבילה מצות עשה שיהא חייב כל טמא שיטהר על כל פנים, כמו שהוא חייב כל מי שיתכסה בכסות שיעשה ציצית, או כל מי שיש לו בית שיעשה לו מעקה. ואולם הנרצה בזה דין טבילה והיות התורה אומרת לנו כי מי שירצה ליטהר מטומאתו, הנה לא ישלם לו זה אלא בטבילה במים ואז יטהר. ולשון ספרי (ויקרא טז, כו) "ורחץ במים" יכול גזרת מלך? תלמוד לומר "ואחר יבא אל המחנה" מפני הטומאה. רומז אל זה השורש שביארנו, כי הוא דין לבד שכל מי שירצה ליטהר יעשה כך וזה הדין הוא המצווה. ואולם לא שיהיה חייב טבילה על כל פנים, אבל מי שירצה להישאר בטומאתו ולא יכנס זמן רב למחנה שכינה, הרשות בידו".
מבואר בדבריו, שמי שרוצה להישאר טמא (ולהתנהג כאדם טמא) הרשות בידו. מצות הטבילה איננה כמצות ציצית או מעקה כפי שכתב הרמב"ם שקיימת חובה על האדם לעשות ציצית בבגדו שהוא מתכסה בו או לבנות מעקה לביתו.
יום טוב

סנהדרין קד - כיצד אכלו ה-נשבים בשר ויין?
הרב חיים שרייבר | ב אייר תשפ"ה

טלית גדול לאשכנזים לפני החתונה, גלילת הספר לפני ברכת העולה
הרב דניאל קירש | י"ד שבט תשפ"ד

7 רקיעים שבשמים
הרב אוריאל טויטו | ג תשרי תשס"ט

קידושין ה עמוד א
הרב חיים שרייבר | ד אייר תשפ"ה

יש מעלה בסיפורי קודש?
הרה"ג יעקב אריאל | ד אייר תשפ"ה

מעמד הר סיני ב
הרב עזריה אריאל | ד אייר תשפ"ה

בס"ד, כמה פעמים צריך להזכיר שם השם במסמך כמו מבחן, ש.ב, וכו
הרב חיים שרייבר | ד אייר תשפ"ה
