162
שאלה
מי שקונה מוצר ושואל אותי האם איכותו טובה או שהמחיר סביר - האם צריך לענות לו את האמת, או שזה עלול לגרום לרכילות בינו לבין המוכר (שיתברר לו שעבד עליו), ולכן עדיף לשנות?
תשובה
יש לחלק התשובה לשנים: לפני הקניה – מותר לידע את הקונה אם הנך יודע בודאות שהמוצר פגום או יקר.
לאחר הקניה – מותר רק בתנאי שע"פ דין תורה אפשר לבטל המקח או להחזיר היתרה, דהיינו, אם הגובה באונאה הוא 16.66% מהמקובל בשוק, בזמן שיכול להראות המוצר לאנשים היודעים לומר לו אם המחיר טוב או לא. לאחר זמן זה אין אפשרות לבטל המקח.
אם מדובר בפגם באיכות, גם כן צריך שהפגם יהיה בגובה 16.66% משווי המוצר, והמידע יהיה ענייני ומדויק, וכן אם ידוע שהקונה יממש זכותו ויתבע את המגיע לו מן המוכר, וכן הקונה לא יזכיר את שם המוכר בפני השואל שלא יכשל באיסור רכילות.
הרב דוד בר שלטון

חתימה לא מדויקת על שעות התנדבות
הרב משה מאיר אבינר | ג אייר תשפ"ה

חמישה חושים בשיר השירים ובתורה
הרב חיים שרייבר | ב אייר תשפ"ה

למה אם לא עונים הברכות לבטלה בחזרת הש"ץ
הרב חיים שרייבר | ב אייר תשפ"ה
