- הלכה
- ברכת הטוב והמטיב ושהחיינו
804
שאלה
על איזה בגדים מברכים שהחיינו ולפי איזה מנהגים?
תשובה
שלום וברכה,
מבואר בשולחן ערוך (רכג, סע' ו) שלא מברכים על בגדים שאינם חשובים כגון חלוק או נעליים וגרביים. כיום שמחיר הבגדים ירד ובדרך כלל אין אנשים מתרגשים יותר מדי מבגדים שגרתיים, אין לברך על כל בגד שקונים כגון סתם חולצה או מכנסיים של גברים, אלא על בגדים חשובים שגורמים לאדם שמחה כגון על חליפה וכדומה (הליכות שלמה כג, טו).
אין הדבר תלוי בערך הכספי של הבגד אלא באדם שקנה אותם אם הוא שמח בבגד (חוט שני שבת ח"ג עמ' רכז).
מברכים על טלית גדול משום שהוא בגד חשוב ,אבל רוב בני אדם אינם מברכים על טלית קטן, משום שהוא אינו נחשב בגד חשוב כיום לרוב האנשים (אגרות משה ח"ג סי' פ).
בדרך כלל נשים צריכות לברך על שמלות וכן על מטפחות חשובות.
נהגו שלא לברך על נעליים מעור אפילו הם חשובים (הגרש"ז אוירבך והגר"מ אליהו - וזאת הברכה עמ' 169).
הרחבה:
לגבי טלית קטן דעת הגרח"ק שטלית קטן אינו נחשב בגד חשוב בזמנינו לרוב בני אדם ואפילו עני ששמח בו נהגו שלא לברך (דעת נוטה ח"ב תשיז - תשיח).
בברכת ה' (ח"ד עמ' קע) כתב שאפשר לברך על טלית קטן מצמר אם שמח בה.
על משקפיים לא מברכים (הגרש"ז אוירבך והגרח"פ שיינברג שזה כדבר של רפואה. ויש אומרים לברך (הגרי"ש אלישיב והגר"נ קרליץ) כמובא בספר וזאת הברכה (עמ' 167).
הגרש"ז היה מברך על חליפה חדשה (הליכות שלמה שם הע' 64).
מרן הגר"א שפירא אמר לתלמידיו כמה פעמים שהוא בירך שהחיינו על החלוק שלו משום שמדובר בבגד חשוב שקונים פעם בכמה שנים (שמעתי מהרב ברוך ספיר). וכן בירך הגר"מ פיינשטיין על החלוק שהכינה לו כלתו לכבוד יום ההולדת שלו (מסורת משה ח"ב עמ' מז).
במ"ב-דרשו (רכג, הע' 29) הביאו שלדעת הגר"נ קרליץ מי ששמח יכול לברך על מכנסיים וחולצה, ולדעת הגרי"ש אלשיב אין לברך על חולצה או על סוודר או מכנסיים. אולם אפשר שאין מחלוקת ותלוי באדם ובבגד.
כל טוב!

ברכת שהחיינו על קלמנטינה
הרב יצחק בן יוסף | ו מרחשון תשפ"ב

הפסקה לשירותים בתפילה, שהחיינו על כמה פירות
הרב שמואל אריאל | כ"ד תשרי תשפ"ג

שהחיינו על מדי צה"ל, ובתשעת הימים.
הרה"ג דוב ליאור | י"ד תמוז תשע"ה
