שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • מוקצה
קטגוריה משנית
שאלה
מי שנמצא בחו"ל בשבת במקום שאין עירוב ורוצה ללכת לבית הכנסת וחייב לקחת עימו הדרכון שאילולא כן לא יתירו לו המאבטחים להכנס לביהכנ"ס, כיצד ינהג?
תשובה
שלום וברכה, יש למצוא פתרון לפני השבת. למשל לדבר עם הגבאי של בית הכנסת, ולסדר עם המאבטחים שיתנו לך להיכנס, או פתרון אחר. במקרה שאין פתרון לסדר את הדבר בהיתר, אזי מכיון שיש בזה צורך גדול שאדם יוכל להגיע לבית הכנסת בשבת ובכך גם לשמר את הקשר שלו לתורה ולמצוות, אפשר להקל ולטלטל את הדרכון בשינוי כגון לשים במגבעת או בנעלים וכדומה (ראה קול מבשר ח"א עט, שש"כ יח, כב). אם מדובר על מקרה חד פעמי שתייר נזדמן למקום מסוים, ולא יהיה נזק משמעותי אם לא יוכל להגיע לתפילה במניין שבת אחת, צריך עיון אם יש להתיר לטלטל את הדרכון בשינוי (שו"ת מנחת אשר קורונה סי' קנה). מקורות והרחבה: טעם ההיתר במקרה הצורך הוא שיש כאן 'שבות דשבות', כלומר שני איסורי דרבנן ואולי שלשה דרבנן. הכלל הוא שהתירו שבות דשבות לצורך מצוה ולצורך גדול. הסיבות שבנידון שלנו לא מדובר באיסור תורה: א. לדעת רבים מן הפוסקים אין לנו רשות הרבים מהתורה בזמן הזה. ב. כאשר מטלטל בשינוי, כלאחר יד, המלאכה אינה אסורה מהתורה אלא מדרבנן. ג. מכיון שאתה לא מעוניין בהוצאת הדרכון אלא מחויב לקחת אותו - הדבר נחשב מלאכה שאינה צריכה לגופה שפטור עליה מהתורה. הפוסקים דנו באריכות בסברות אלה אם זה באמת נחשב מלאכה שאינה צריכה לגופה, ועוד. למעשה ניתן להקל בצורך גדול. ובמנחת אשר (שם) כתב שצ"ע אם ניתן להקל לצאת כך לתפילה אם מדובר רק בשבת אחת או שתים שאולי אין כאן צורך מספיק גדול על מנת להתיר את הדבר. אך אם מדובר על זמן מתמשך בלתי מוגבל, אזי חוסר הגעה לבית הכנסת הוא נזק רוחני משמעותי ויש להקל ללכת לבית כנסת עם דרכון בשינוי . כל טוב!
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il