100
שאלה
בשבת לא מניחים תפילין כי כתוב אות
מדוע לא מניחים תפילין ביום טוב
שם לא כתוב אות
תשובה
שלום וברכה,
גם יום טוב נקרא 'אות' (עירובין צו.). זה לשון המשנה ברורה (סי' לא, ס"ק ג): "ויום טוב גם כן מיקרי אות דבפסח מצרים כתיב אות והוקשו כל מועדי ה' בפ' אמור".
הרחבה:
בראשונים ביארו עוד שיום טוב נקרא שבת כפי שנאמר בפסוק 'ממחרת השבת', 'תשבתו שבתכם' (רש"י מנחות סה: ד"ה 'רגל', ריטב"א עירובין צו. ד"ה 'יצאו שבתות').
בביאור המושג 'אות' יש שפירשו שהוא השביתה ממלאכה. ויש שכתבו שהאות אינו רק בשביתה מלאכה אלא גם באיסור אכילת חמץ בפסח וחיוב סוכה בסוכות (דעות אלו הובאו בריטב"א שם). בערוך השולחן (לא, ג) כתב שמרש"י מבואר שעצם השבת הוא האות, שכתב רש"י: "שהן עצמן אות בין הקדוש ברוך הוא לישראל, דכתיב: "כי אות היא ביני וביניכם". הרי שעיצומו של יום הוא האות. עוד הביא ערוך השולחן מהאור זרוע הגדול (סימן תקפ"ט) שכתב בשם רבינו אליקים: "שהן גופן אות, שנהר סמבטיון ומעלה בזכורו מוכיחין שנחים בהם". עכ"ל.
יש בכל זה נפקא מינה להלכה האם מניחים תפילין בחולו של מועד (כמבואר בריטב"א ובערוך השולחן שם), וכן לעניין חיוב הנחת תפילין לאדם שהולך במדבר (ראה ביאור הלכה שדמ ד"ה 'אפילו'), ואכמ"ל.
כל טוב!

גילוח בחג העצמאות
הרב אליעזר מלמד | כ"ה אדר ב' תשס"ה

הנחת תפילין ביום העצמאות
הרב בנימין במברגר | ד אייר תשס"ח

דיני יום העצמאות שהוקדם או נדחה
הרה"ג דוב ליאור | י"ט אייר תשע"ח
