- הלכה
- שאלות כלליות
שאלה
שלום וברכה הרב,
רציתי לשאול לגבי תשובתך משנת התשע"ז שכתבת את דעת המשנ"ב, שסובר שקשר דל"ת הגיוני יותר, ולא קשר מ"ם, כלשונו: "ויש שעושין קשר כמ"ם סתומה שנראה כשני דלתי"ן משני צדדין רגלו של זה בצד ראשו של זה". עלה בדעתי שהקשר שהוא מדבר עליו הוא קשר צאנז, שהוא קשר רבוע עם חור באמצעו, גדול יותר מהקשר הרבוע הנפוץ, שאפשר להסתכל עליו כאילו יש שם שני דלתי"ן אחד ישר ואחד הפוך כפי שמתאר המ"ב, ואילו בקשר הרבוע הנפוץ קשה להבין את דבריו בנוגע לשני דלתי"ן. ולכן עלה בדעתי שקשר מ"ם במשנה ברורה הוא קשר צאנז, ואילו קשר דל"ת הוא הקשר הרבוע שנפוץ יותר כיום. ולפי זה יוצא שעדיין הקשר הוא הרבוע, ולא הקשר שאנו קושרים כיום בתפילין.
ועוד, יש לי בבית תפילין ישנות של אביו של סבא רבא שלי, והקשר בהן הוא קשר רבוע רגיל, לא צאנז וגם לא הקשר המקובל כיום.
סיכום שאלתי, האם לאור הנ"ל ראוי עכ"פ לשנות את הקשר שבתפילין?
וכן מהיכן הגיע הקשר המקובל כיום?
תשובה
שלום וברכה!
א. זו לשונו של המשנ"ב (ל"ב, רלג): "ויש שעושין קשר כמ"ם סתומה, שנראה כשני דלתי"ן משני צדדין, רגלו של זה בצד ראשו של זה. ועיין בספר תפארת אריה, שהביא בשם תשובה מאהבה והסכים עמו לדינא, דאלו העושים קשר של דלי"ת מכוון יותר לדינא."
דהיינו, שברישא הוא מתאר קשר מרובע - ייתכן שכוונתו לקשר מרובע עם רווח בתוכו (מה שאתה מכנה "קשר צאנז") או לקשר מרובע ללא רווח (הקשר המרובע הנפוץ יותר). אבל בסיפא הדברים ברורים – שם המשנ"ב מתאר קשר של דל"ת ממש, ללא ריבוע. וזה הקשר המועדף לדעתו.
ב. העובדה שסב סבך נהג בקשר רבוע, אינה מחייבת אותך. אכן כפי הנראה הקשר של דל"ת היה פחות נפוץ בעבר והוא התפשט יותר בדורות האחרונים, אבל אין בכך בעיה, וכפי שכתבתי בתשובה הקודמת, שלדעת הרוב המוחלט של הראשונים והפוסקים אין הקפדה על צורה מסוימת דוקא של הקשר. אם היית נוהג בקשר מרובע, אכן היה ראוי להישאר עם הקשר הזה ולא לשנות אותו; אבל לאחר שאתה, וכנראה כמה דורות במשפחתך, נוהגים בקשר של דל"ת, אין צורך לשנות זאת רק בגלל שאבי המשפחה לפני דורות רבים נהג בקשר מרובע.
ג. לגבי השאלה מהיכן הגיע הקשר המקובל כיום – כפי שכתבתי בתשובה הקודמת, קשר כזה מתואר כפי הנראה בפוסקים כבר לפני 500-600 שנה. כך בתרומת הדשן (ח"ב, קע"ט): "דצריך שיהא ניכר כמין ד' לאותו העומד מאחוריו, שיראה דל"ת בכתיבתו כזה: ד'". וכן בפרישה (ל"ב, נו): "ונראה לענ"ד דצריך שיהא ניכר כמין דלי"ת ככתיבתה לאותן העומדין לאחוריו, ד' כהווייתה וצורתה".