שאל את הרב

  • הלכה
  • מגע ותערובת בין בשרי או חלבי לפרווה
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
שלום. בטעות לאחר אפיית לזניה חלבית בתנור החלבי בתבנית חלבית מכוסה בנייר כסף, השתמשנו באותו נייר הכסף (שהיה נקי ולכן התבלבלנו) וכיסינו תבנית בשרית עם עוף והכנסנו לתנור הבשרי. האם השימוש החוזר בנייר הכסף גורם לעוף להיות אסור באכילה? לתבנית הזכוכית של העוף להזדקק להכשרה? לתנור הבשרי להזדקק להכשרה? תודה!
תשובה
שלום וברכה, אני מניח שנייר הכסף אכן היה נקי כפי שמפורש בשאלתך. אם השתמשתם בנייר הכסף הנקי לכסות לזניה חלבית ביום אחר (לאחר 24 שעות מהזמן שנייר הכסף כיסה מאכל בשרי) לא היה צריך להכשיר כלום והאוכל בסדר. אולם אני מניח שהשתמשתם בנייר הכסף באותו יום לבשרי ושוב ללזניה חלבית. אם כן התבנית מזכוכית צריכה הגעלה. אתם יכולים גם לעשות ליבון קל לכלי בכך שתשימו אותו לאחר ניקוי בתנור בחום הגבוה למשך כחצי שעה. התנור לא צריך הכשרה. האוכל בסדר אם היה פי ששים באוכל כנגד נייר הכסף. מכיוון שנייר כסף הוא דק מאד יש סיכוי סביר שזאת המציאות. מקורות והרחבה: הדין מפורש בשו"ע (יו"ד, צג, א): "קדירה שבשל בה בשר לא יבשל בה חלב. ואם בישל בה בתוך מעת לעת -- אסור בנותן טעם (וצריך לשער נגד כל הקדירה). אבל אם שהה מעת לעת קודם שבישל בה -- הוי ליה נותן טעם לפגם ומותר התבשיל אבל הקדרה אסור לבשל בה לא בשר ולא חלב. הגה: אבל שאר דברים מותר (ריב"ש סימן קכ"ו בשם סמ"ק ובהגמי"י פ"ט). ודין כסוי קדרה כדין קדירה עצמה (ד"ע ואו"ה)". דין נייר הכסף כדין מכסה של קדירה. לגבי כלי זכוכית - אשכנזים מחמירים בפסח לא להכשיר בהגעלה עפ"י דעת הרמ"א (תנא, כו). לדעת היביע אומר (ח”ד, או”ח, סימן מ”א, אות ו) גם לרמ"א ניתן להקל לעניין בשר וחלב ולהסתפק בשטיפה בלבד בין בשר לחלב וכשיטת השו"ע בפסח. אחרים חולקים וסבורים שהרמ"א מחמיר גם לעניין בשר וחלב שאין להכשיר כלי זכוכית אפילו ההגעלה. למעשה המנהג אצל בני אשכנז להגעיל כלי זכוכית (חוץ מפסח שלא מועילה הגעלה כאמור). כל טוב!
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il