73
שאלה
מדוע אסור לקחת ממון מהם? כתוב בתורה: "ואכלת את שלל אויבך", וגם בברכת בנימין נאמר: "ולערב יחלק שלל", ויש הלכה שהחלק של היושבים על הכלים הוא כחלק היוצאים לצבא, מכל אלו משמע שמותר לבזוז את הממון (ורק במקרים שהחרימו את הממון לשמים אסור לקחת).
עוד כתב אור החיים בפרשת וישלח ששמעון ולוי בזזו את השלל מדין בושת, וכיוון שאין ערך ומספר לתשלום בושת על ביזוי בת יעקב, לקחו את שלל כל העיר. לכאורה אותו דבר אמור להיות כאן.
אמנם, גם אם מותר הלכתית, יש צד לומר שיש עניין לא לקחת, כפי שאברהם אומר: "אם מחוט ועד שרוך נעל ואם אקח מכל אשר לך ולא תאמר אני העשרתי את אברם". אמנם, נראה מכך שעם ישראל התעשר ממצרים שדווקא כן יש עניין לבזוז, שהרי הקב"ה מצווה את עם ישראל לעשות כך. אז אשמח אם יש הכרעה בעניין, האם למרות שמותר, יהיה עניין לא לקחת, או שיש עניין לקחת.
תודה רבה!
תשובה
שלום.
כאשר הקב"ה מצווה, זה ליטול בהשאלה מהמצרים.
לא לבזוז!
אח"כ, לאחר קריעת ים סוף, המצרים התייאשו מממונם, ולכן ישראל זכו בו.
גם כיום, לבזוז, זה לחשוב על טובת הפרט.
בעת מלחמה, חושבים רק על טובת הכלל!

האם אומרים הלל שלם ביום העצמאות או חצי הלל?
הרב דניאל קירש | א אייר תשפ"ב

ספירת העומר ויום העצמאות
הרב ש. יוסף וייצן | כ אייר תשס"ט

לחגוג את יום העצמאות בספירת העומר
הרה"ג דוב ליאור | י אדר ב' תשע"א

מאיזה שעה ועד מתי אפשר לברך ספירת העומר?
הרב נועם דביר מייזלס | י"ב אייר תש"פ

חתימה לא מדויקת על שעות התנדבות
הרב משה מאיר אבינר | ג אייר תשפ"ה

חרטה על ויתור חוב
הרב משה מאיר אבינר | ג אייר תשפ"ה

האם מותר להגיד את שם השם כחלק משיר?
הרב פרופ' נריה גוטל | ג אייר תשפ"ה
