- שבת ומועדים
- שימוש בפלטה
61
שאלה
שלום,
בשבת בבוקר, כאשר רוצים להוציא מאכלים יבשים (מבושלים) שהיו במקרר ולהניחם על הפלטה קודם שנדלק (ע"י שעון שבת),
נמצא שבעטיפה ובכיסוי של התבנית (עטוף בנייר אפייה ומכוסה בנייר אלומיניום) הצטבר רטיבות ממשית (תהליך הקורה במקרר בהצטננות מאכל שעוד חמים),
1. האם יש היתר, לשיטת האשכנזים, לנגב מים אלו באמצעות מפיות וממחטות נייר? 2. האם מותר להעביר לתבנית יבשה מאכל, צבור נוזל משלו סביב בתחתית התבנית? (או שיש חשש לבורר, כי יעבור זמן עד לסעודה?)
3. במה יש להזהר כאשר הפלטה כבר נדלקה זמן מועט קודם לכן? כיצד מותר להניחם, לשיטת האשכנזים?)
*אציין שעל הפלטה מונחת רשת מוגבהת.
תשובה
שלום וברכה,
1. שמעתי מתלמיד חכם חבר בשם הג"ר יעקב אריאל שליט"א, שאם יש כמות מועטה של מים שהצטברו על מכסה הסיר אין בהם איסור בישול שלא ניתנה תורה למלאכי השרת. בכל מקרה אם הצטברו כמות גדולה של מים מותר לנגב את המים עם מפית, מגבת או ממחטות נייר. רק כמובן שלא לסחוט, כלומר יש לספוג ביד רפה ולא בכוח (שש"כ יב מא).
2. אין איסור בורר אלא בתערובת. לכן אין איסור בורר בהוצאת חתיכות בשר מתוך רוטב שהרי החתיכות ניכרות היטב. אכן אם החתיכות קטנות ומעורבות עמוק ברוטב (וסימן לכך שיש טורח למצוא את החתיכות) הרי שיש בזה איסור בורר ואין להוציא אלא אוכל מתוך הפסולת לאלתר (שש"כ פ"ג ה"ג, הע' ז, פסקי תשובות שיט, אות' טז-יז).
3. יש להניח רק מאכל יבש, ואפשר שיהיה גם מיעוט רוטב, בתנאי שהרוטב קרוש (כפי שמצוי לאחר לילה במקרר). כאשר יש קצת רוטב קרוש שעתיד להפשיר על הפלטה, האשכנזים מחמירים לכתחילה שלא לחמם מאכל יבש שיימס וייהפך לנוזל מצד איסור 'נולד'. אמנם אם יש רק מעט רוטב והנוזל מתערב לתוך התבשיל מיד עם הפשרו אין בעיה. וכן אם רגילים לאכול את הרוטב גם כשהוא קרוש כגון רוטב דגים אין בעיה. (סעיף 3 התבאר בתשובה הקודמת).
כל טוב!

מדוע אסור לנשים להכנס לבית העלמין?
הרב בנימין במברגר | ד אדר ב' תשע"א

יציאה עם התינוק 40 יום לאחר לידה
הרב דוד חי הכהן | כ טבת תשע"ה

כניסה לים או לבריכה בספירת העומר
הרב בנימין במברגר | ט"ז ניסן תשע"ב

החזרת כדור לחבר
כולל דיינות פסגות | י"ז אייר תשס"ח

הקם בבוקר - נגיעה בבגדים לפני נטילת ידיים
הרב יצחק בן יוסף | ה אייר תשפ"ה
הפרשת חלה מבלילה רכה ובלילה עבה
הרב דניאל קירש | ז אייר תשפ"ה
קפידא על יהושע שלא ביטל יצרא דעבודה זרה
הרב דניאל קירש | ז אייר תשפ"ה
