4853
שאלה
מהי הסיבה שאת סוכות חוגגים בתשרי ולא בניסן, שאז יצאנו ממצרים?
הטור (רבי יעקב בן רבינו אשר) מסביר שאם היינו בונים סוכות באביב לא היה ניכר שהן לשם מצווה, שהרי מקובל לשבת בסוכות בעונה הזו של השנה. לכן יושבים בסוכות בראשית החורף שיהיה ברור שהישיבה לשם מצווה.
עכשיו שאלתי היא
למה חוגגים את פסח בתאריך הזה, הרי הרבה אנשים מנקים את הבית אחרי החורף ולא רק יהודים
איך יהיה ברור שהניקיון הוא לשם מצווה?
תשובה
א. זה רק אחד מהביאורים. ביאור שונה - לדוגמה - הוא זה של הרוקח, שהכוונה לישיבת עם ישראל בסוכות בהיערכות למלחמה בשנת ה-40 ליציאת מצרים; ועוד ביאורים.
ב. ככלל, טעמים הם "רק" טעמים, לסבר את האוזן להפנמת ההלכה ולקיומה מתוך מודעות, ואולם לא הם באמת-באמת טעם המצווה.
ג. ואחר הכל - לעצם השאלה: אין מה להשוות את "הניקוי" שעם ישראל עושה לקראת פסח, עם ניקויי-האביב שמקובלים בהרבה אומות. עם ישראל בודק בחורים ובסדקים, חותר לאיתור ולו גם פירור חמץ; מגעיל כלים וכו' וכו' ועוד ועוד - כל זה [ועוד] לא קיים אצל אומות העולם. לכל ברור אפוא היטב, שהניקוי אכן "לשם מצווה".

תפילה להשתחרר מחרדות
הרב מיכאל יומטוביאן | י"ז שבט תשע"ט

ברכת המזון והמוציא על מלווח
הרב אליעזר מלמד | י"ב אדר תשס"ב

כניסה לים או לבריכה בספירת העומר
הרב בנימין במברגר | ט"ז ניסן תשע"ב
