- משפחה, ציבור וחברה
- גזל ונזיקין
30
שאלה
תודה רבה לרב על התשובה
את הטעם הראשון הבנתי, תודה!!,
לגבי הטעם השני לא כל כך הבנתי
"לפי דרך זו התורה לא הוסיפה איסור מיוחד על גזל הגוי, אך מנגד לא העבירה את הבעלות לגזלן....שאיסור גזל נקבע על פי ההנהגה המשפטית של דיני ממונות...התורה מצווה אותנו לא לגזול...איסור גזל שנאמר בתורה הוא לקיחה מבעלותו של הזולת התורה עצמה נותנת בנויה על האיסור המוסרי"
אם כן מדוע לגבי גזל של יהודי התורה מפורשות אוסרת בכמה מקומות (כולל בנביא), ולא משאירה את זה להנהגה מדינית ומוסרית?
נראה לי שיוצא מכאן שיש הבדל בין איסור גזל ישראל לאיסור גזל לגוי
ונראה לי שהשאלה חוזרת , מבחינה יושר והגינות מדוע?
לפי התירוץ השני פחות הבנתי
תודה!
תשובה
שלום
לפי ההסבר השני, לגבי יהודי התורה הוסיפה עוד גדרים וסייגים שלא נמצאים אצל גוי. אך אין זה אומר שגזל הגוי הוא "לרוחה של התורה".
לא ניתן להרויח ממון על ידי גזל הגוי, ולא ניתן לקיים מצוות על ידי ממון גזול של הגוי. ביחס ליהודי יש הקפדה יתירה של התורה וקיימים איסורים נוספים בענייני הממון.
יום טוב

חתימה לא מדויקת על שעות התנדבות
הרב משה מאיר אבינר | ג אייר תשפ"ה

גילוח ומוסיקה ביום שישי כאשר יום העצמאות הוקדם לחמישי
הרב דניאל קירש | ג אייר תשפ"ה

בירורים בפרשת בהעלותך
הרב חיים שרייבר | ג אייר תשפ"ה
