שאל את הרב

  • הלכה
  • שאלות כלליות
קטגוריה משנית
שאלה
א. אני יודע שיש עניין לא לשים אוכל ומשקים מתחת למיטה מפני רוח רעה. האם זה שייך גם לכלי אוכל? ב. האם אפשר לשים ספרי קודש מתחת למיטה?
תשובה
שלום וברכה, א. אין שום חשש של רוח רעה בכלי אוכל המונחים תחת המיטה, ורק באוכל ומשקים אין להניח מתחת למיטה (שולחן ערוך יו"ד קטז ה, הליכות שלמה יג יז). ב. אין להניח ספרי קודש מתחת למיטה שישנים עליה משום שיש בזה ביזיון לספרי הקודש (גנזי קודש ב, טז). הרחבה: א. בגמרא פסחים (קיב.) מובא: "אוכלין ומשקין תחת המטה, אפילו מחופין בכלי ברזל - רוח רעה שורה עליהן". הרי שחשש רוח רעה נאמר רק באוכלים ומשקים. וכך נפסק בשולחן ערוך (שם). אמנם בגמרא בבא בתרא (נח.) נאמר: "מטה של תלמידי חכמים כיצד? כל שאין תחתיה אלא סנדלין בימות החמה ומנעלין בימות הגשמים, ושל עם הארץ - דומה לאוצר בלוס". לכאורה מבואר שאין זה נכון להניח הרבה דברים מתחת למיטה. נאמרו כמה פירושים מדוע תלמיד חכם מקפיד בזה. יש אומרים משום צניעות, שלא יתרגלו בני הבית לבוא ולקחת דברים מתחת המיטה (רש"י סוכה כא: ד"ה 'להכי', מאירי בבא בתרא נז: ד"ה תלמיד). יש הסברים אחרים לגמרא שם [ראה רשב"ם בבא בתרא (ד"ה 'כל שאין') מהר"ל חידושי אגדות (שם) ומהרש"א (בבא בתרא נז:)]. אין צורך להאריך בזה משום שהגמרא הנ"ל בבבא בתרא לא הובאה בשולחן ערוך ובפוסקים. למעשה אם במציאות אין חשש של צניעות וחוסר נקיות אין מה לחשוש. ראה ציץ אליעזר (יט נו) שמשמע שלכתחילה יש להניח בארגז מתחת למיטה ע"ש, וצ"ע. ב. בנקודות הכסף (יורה דעה רפב, סעיף ח) כתב שאסור לישן על ארגז שיש בו ספרי קודש משום שחיישינן שמא יפיח והוי גנאי לספרים. בספר גנזי קודש (ב, טז) הוסיף בשם הגר"נ קרליץ שאסור לישון על מיטה שיש בחלל שתחתיה ספרים, אף אם הספרים מכוסים. כל טוב!
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il