81
שאלה
שלום כבוד הרב רציתי לשאול שתי שאלות:
1 יש משהו שלא ברור לי בתורה .האם זה נכון שרוב הדברים בעולם נמצאים בתורה בפירוש או ברמז כלשהו אבל לא הכל לגמרי כלומר יש דברים שאין להם אפילו רמז בתורה או שכל דבר בעולם נמצא בתורה וחלק הדברים כתובים בפירוש וחלק נמצאים רק ברמז כלשהו לדוג' ר"ת אבל נמצא בתורה
2 מה אני יעשה אם המוח שלי לא מאפשר לי אופציה של להאמין במציאות של קיום אלוהים וזה לא מתוך רוע או אנטי .זאת אשמתי שאני לא מאמינה במצב כזה?
תשובה
שלום
1. בזוהר הקדוש כתוב:
כל מאן דאסתכל בה באורייתא ואשתדל בה כביכול הוא מקיים כל עלמא, קודשא בריך הוא אסתכל באורייתא וברא עלמא, בר נש מסתכל בה באורייתא ומקיים עלמא.
פירוש הדברים: כאשר הקב"ה רצה לברוא את העולם, הוא הסתכל בתורה ועל פי זה בנה את העולם. הוי אומר: התורה לא ניתנה על מנת לרומם את העולם למדרגות רוחניות גבוהות, או כדי לקבוע חוקים בין בני האדם. אלא התורה היא היא האופן שבו נברא העולם. העולם היא התגלות של התורה, ולא ההיפך.
בריאת העולם על כל פרטיה ופרטי פרטיה ועל כל ברואיה נעשתה על פי האמור בתורה.היטיב להמחיש את משמעות הדברים הגאון רבי חיים מבריסק, ואלו דבריו: רואים אנו שחוקי התורה מתאימים להנהגת העולם. התורה אומרת: לא תרצח, לא תגנוב ועוד. רציחה וגניבה הם חורבן העולם. כמו כן, על מאכלות אסורות כתב הרמב"ם שהם מזיקים לבריאות האדם. בפשטות נדמה לנו בדרך כלל שמכיון שהדברים הנזכרים מזיקים לקיום עולם תקין, אסרה אותם התורה. באים חז"ל ומלמדים אותנו שההיפך הגמור הוא הנכון. מצד הנהגת העולם יכול היה להיות בהחלט שרציחה וגניבה יהיו קיום העולם. ומדוע הם באמת הרס לעולם? מכיון שבתורה כתוב שאלו הם דברים רעים. וזהו הפירוש של "הסתכל באורייתא" - כאשר הקב"ה בא לברוא את העולם ורצה לקבוע מה ייחשב לטוב ומה ייחשב לרע, הסתכל כיצד התורה מביטה על העניינים האלו, ועל פי זה "ברא עלמא". (מתוך ויקישבה).
2. מעניין לדעת מנין אתה יודע שהמוח שלך לא נותן לך אפשרות להאמין? האם עצם היכולת לא להאמין מלמדת על האמונה שבך?
יום טוב

יום העצמאות ויום הזיכרון
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ח ניסן תשס"ד

כניסה לים או לבריכה בספירת העומר
הרב בנימין במברגר | ט"ז ניסן תשע"ב

האם מותר להתגלח ביום שישי ראש חודש אייר?
הרב דניאל קירש | כ"ח ניסן תשפ"ג
