שאל את הרב

קטגוריה משנית
שאלה
שלום וברכה. תודה רבה לרב על התשובה הקודמת. ברצוני לברר עוד כמה נקודות: א} באחת הפעמים בהן חזרתי מבית הכנסת והתברר לי כי פיקוד השבת בוטל, הייתי בצער גדול כי זו כבר הייתה השבת השלישית או הרביעית ברצף שביטלו {ואכמ"ל את גודל הצער, ההשקעה, המשאבים ותעצומות הנפש שהשקענו כדי שתהיה מעלית שבת, 15 שנה שמרתי שבת בקומה 13 ללא מעלית שבת}, ידעתי שאיני יכול לעלות 13 קומות ברגל {הייתה גם עלטה של ממש בחדר המדרגות}, ומתוך סערת הרגשות מחד ואי מציאת פתרון הלכתי מאידך לחצתי בידיים ממש על המעלית {ללא שינוי} ורק אח"כ כשנרגעתי חשבתי שלכל הפחות הייתי צריך ללחוץ עם המרפק. איך אני יכול לתקן/ לחזור בתשובה על המעשה הנ"ל {לחצתי פעמיים}? ב} האם אפשר להשתמש בהיתר של הגר"ד ליאור שליט"א לכתחילה? רוצה לומר: אם פיקוד השבת בוטל בליל שבת, ובשבת בבוקר אני רוצה להתפלל במניין, האם יהיה מותר ללחוץ בשינוי לצורך תפילה במניין? קשה לי להאמין שזה מותר כי תפילה במניין איננה חובה, אבל בכל זאת אני שואל... ג} אם הורידו את החשמל בליל שבת כך שפיקוד השבת בוטל וחדר המדרגות הוחשך, וביום שבת אדם כלשהו הדליק את האור מבלי שאני יודע מי זה ומבלי שביקשתי ממנו או רמזתי לו, האם מותר לרדת במדרגות במצב כזה או שזה נחשב הנאה מחילול שבת? ד} כאשר פיקוד השבת בוטל, האם אפשר להפעיל אותו מחדש ע"י סיבוב המפתח בלבד {לא נדלקת נורה כלשהי} בשעות שפיקוד השבת לא עובד? לצורך העניין: אם מעלית השבת עובדת מ7 וחצי בבוקר עד עשר וחצי בבוקר, האם יהיה מותר בשעה 7 בבוקר להפעיל את פיקוד השבת שוב, בהנחה שהפעולה הנדרשת לשם כך היא סיבוב המפתח בלבד ולא נדלקת כל נורה? בתודה מראש ובהכרת טובה גדולה על התשובה הקודמת שהייתה כמים קרים על נפש עייפה.
תשובה
שלום וברכה, א. כמו בכל חטא יש לעשות תשובה, שענינו עזיבת החטא, החלטה גמורה שלא לעשות שוב את החטא, וכן חרטה ווידוי (רמב"ם תשובה ב ב). מעבר לתשובה, יש עניין גם לקבל על עצמך משהו כתיקון וכפרה. בעבר היו מתענים תעניות רבות. בפוסקים מבואר שבדורות אלו התיקון הנכון למקרים כאלה הוא לא בצומות אלא בקביעת לימוד תורה באותו עניין. לכן מתאים לאחר חילול שבת ללמוד הלכות שבת (עי' רמ"א סי' שלד סע' כו, שו"ת מנחת אשר ח"ג סי' עה-עו, חשוקי חמד נדרים לה:). ב. אין לעשות כן לכתחילה. עדיף להתפלל בבית מאשר להתפלל בבית הכנסת וללחוץ על כפתור המעלית בשינוי. ג. אתה יכול לרדת במדרגות ואין כאן הנאה ממעשה של חילול שבת, משום שיכולת לרדת במדרגות גם בלי שהדליקו את האור. האור שהדליקו רק מקילה עליך לרדת בצורה נוחה יותר, אך אין לעשות דבר שלא יכולת לעשות ללא האור (חוט שני ח"ב, שיח סע' א, אות ג). ד. אין היתר לעשות כך. לא מדובר רק על שאלה של גרמא, אלא יש פעולה חשמלית, והמעלית מידי תתחיל לנסוע לפי כללי 'פקוד שבת'. הרחבה: א. בחשוקי חמד (נדרים לה:) כתב: "שהיה אומר בעל הקהלות יעקב (אורחות רבינו ח"א עמוד קסה, ובהוספות עמוד כ) תיקון לחילול שבת, ללמוד הלכות שבת. ב. כתבת שתפילה במניין אינה חובה. אכן נחלקו הפוסקים בדבר. באגרות משה (ח"ב, סי' כז, וח"ג סי' ז) כתב שתפילה בציבור היא חובה גמורה. ובשו"ת מנחת אשר קורונה) סי' כה) כתב שאין תפילה במניין חובה גמורה, אלא שראוי להשתדל בכל כחו להתפלל בציבור ע"ש. אך מה שכתבנו שאין להתפלל במניין אם תצטרך להדליק את המעלית בשינוי – זה נכון גם לדעת האגרות משה שסבור שחובה גמורה להתפלל במניין. ג. דעת הגרש"ז אוירבך (שולחן שלמה, שולי הגליון ס"ק יא) שילך כפי שהיה הולך ללא האור ולא מהר יותר. ובאור לציון (ח"ב פרק מא אות ה) כתב שיש להשתדל לכתחילה להמתין עד שיכבה האור מאליו, שיש להראות שאינו שמח מכך. ואם האור לא כבה יכול לעבור בחדר המדרגות אף שיש אור. ד. כך כתב לי הרב פרל ראש מכון צומת.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il