- משפחה, ציבור וחברה
- ימי השלושים
112
שאלה
שלום כבוד הרב,
אבי נפטר בכ באלול. ה30 יצא בצאת חג הסוכות בכ בתשרי שהיה ביום שישי. משום שלא היה ניתן להתקין את המצבה במהלך חול המועד סוכות וגם לא ביומיים שאחרי כן בשל שבת קודש. בנוסף חברת השיש והמצבות הסבירה שצריכה יום-יומיים להתקין את המצבה, ולכן נאלצנו לדחות עוד את האזכרה וגילוי המצבה וסעודת ה30 לאבי היקר ז"ל.
אחותי, אחי ואנוכי רוצים לקבוע יום אך לאחיו של אבי יש אילוצים ואחד מהם הציע שנדחה ליום שישי, כלומר דחייה של כשבוע מהמועד המקורי.
בנוסף לזאת, עוברים לשעון חורף ומחשיך מוקדם.
האם זה נכון לדחות כל כך הרבה את מועד האזכרה למלאת ה30?
רוב תודות ובשורות טובות.
תשובה
שלום וברכה,
זה בסדר גמור. היו לכם אילוצים לא לעשות בתוך השלושים. תנוח דעתכם. בשורות טובות!
הרחבה:
זמן הקמת מצבה לכתחילה:
יש אומרים שמצוה להקים את המצבה תיכף ביום השביעי מיום הקבורה שיש במצבה מנוחה גדולה לנפטר ותיקון גדול לעילוי נשמתו (חזון עובדיה ח"א עמ' תנב, והביא כן בשם המנחת אלעזר עפ"י האר"י ז"ל, החתם סופר, המנחת יצחק, וגשר החיים שכן מנהג ירושלים).
יש אומרים שנכון לקבוע את המצבה בשלשים או לאחר השלשים (ראה בנטעי גבריאל סח א שהביא כן בשם כמה גדולים). וכתב הרב יוסף צבי רימון (הלכות אבלות עמ' 59) שמנהג האשכנזים הרווח בארץ ישראל להקים מצבה לקראת תום השלושים.
יש אומרים שיש להקים את המצבה בתום י"ב חודש (לחם הפנים המובא בחזון עובדיה ונטעי גבריאל שם).
הרי למדנו שיש שיטה שלכתחילה מחכים לסוף י"ב חודש. בכל אופן אין קפידא אם לא מסתדר בתוך השלושים כמו בנידון שלנו.

מעמד הר סיני ב
הרב עזריה אריאל | ד אייר תשפ"ה

קשר תפילין של ראש לא במקום - לא הנחתי תפילין?
הרב דניאל קירש | ד אייר תשפ"ה

להעיר להורה שעובר על איסור שבת
הרב חיים שרייבר | ד אייר תשפ"ה
