שאל את הרב

  • הלכה
  • מקום התפילה
קטגוריה משנית
שאלה
שלום כבוד הרב, אני לומד קצת לגבי קביעת מקום לתפילה, לגבי הפוסקים ממה שראיתי יש מספר דעות: 1.אם אין בית כנסת באזורך תייחד מקום לתפילה. 2.תייחד מקום בביתך למצב שבו תפלל בבית. 3.תהיה בבית כנסת קבוע. 4. תייחד מקום בתוך בית כנסת. ויש המשלבים בצורות שונות בין הדעות השונות, וכמובן יש הסברים למצבים שונים לכל הדעות הללו. אבל אני מתקשה בכלל להבין את הערך של קביעת מקום לתפילה בגלל שאני לא מוצא שום סיבה שהיא לא לגיטימית שבגללה אדם ישנה מקום. בסופו של דבר כל אדם רוצה להיות במקום שנוח לו ואז שנוח לו הוא פשוט נשאר, ואם לא נוח לו הוא ישנה מקום, למשל קר לו או חם לו במקום, האוכלוסייה לא מתאימה לו, התפילה לא בקצב שנוח לו, יושבים לידו אנשים שמדברים וכולי וכולי ואני מאמין שכל הפוסקים יסכימו שבמצבים שבהם לא נוח לך אז עדיף שתשנה מקום כי העיקר זה הכוונה, ואם כן אז מה הגדולה בקביעת מקום ומה הבעיה בשינוי מקום?
תשובה
שלום וברכה, אתה שואל מה הטעם שחשוב לקבוע מקום לתפילה. למדנו שיש לקבוע מקום לתפילה מאברהם אבינו שקבע מקום לתפילתו, שנאמר "וישכם אברהם בבוקר אל המקום אשר עמד שם את פני ה'" (ברכות ו:). נאמרו כמה טעמים מדוע חשוב לקבוע מקום לתפילה. נזכיר שני הסברים: א. מקום קבוע מסייע לכוונה (מאירי). ב. כל תפילותיו של האדם שהתפלל במקום הזה מצטרפות, והמקום מתקדש. והקדושה שבמקום מסייעת לו שתתקבל תפילתו (צל"ח, אמת ליעקב לגאון מליסא, שפת אמת). כפי שכתבת, אם יש צורך אפשר להתפלל שלא במקום הקבוע (שולחן ערוך צ יט). אגב, תוך ארבע אמות (כ-2 מטר) נחשב מקום אחד (משנה ברורה סי' צ ס"ק ס). הרחבה: בעין איה ברכות ח"א (אות נה) ביאר מרן הראי"ה קוק את המעלה שבקביעת מקום לתפילה, וז"ל: "ובאשר להשלמת כח המדמה מועיל מאד קביעות המקום לתפילה. וקדושת המקום פועל לקדש רגשותיו, ע"כ השגחת ד' ית' ע"ז ביותר להצליחו לתכלית זה" ע"ש.

1 תגובותב1 דיונים

  • א אפרים |ג' טבת תשפ"ה

    ישר כוח עצום

    תשובה יפה.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il