שאל את הרב

  • הלכה
  • ברכות הגומל ושעשה לי נס
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
שלום רב. שאלתי היא האם גוי זקן שעשה ברית מילה כחלק מגיור, ונפל למשכב כתוצאה מכך יברך הגומל אחרי שיתרפא? חשבתי לי שמשום שהיה גוי כשנפל למשכב אז גם אחרי שיטבול ויתרפא לא יברך את הברכה ואז ראיתי שגוי לא מברך על הטבילה אלא אחרי שטבל כי גוי שמל ולא טבל הוא גוי לכל דבר (למרות שפה זה ברכות המצוות ופה זה ברכות ההודאה) וגם שבמעמד הר סיני ששם נהפכו לעם כל ישראל נתרפאו ועברו את המדבר והים ויצאו מלהיות אסורים במצרים ושם ברכו את ה ולהוסיף שאנו מברכים את ה לא על המכה אלא על שהוא נתן לנו כוח להתרפא והואיל שהתרפא כיהודי אפשר לומר שכן יברך. אך אין לי סימוכין מהפוסקים וכן יסוד גדול הוא שספק ברכות להקל. אשמח אם תיתן לי תשובה.
תשובה
שלום וברכה, הגר לא מברך ברכת הגומל לאחר שנתרפא, כי היה גוי כשמל. כך כתב הגרש"ז אוירבך (שו"ת מנחת שלמה תניינא ב - ג, סימן ס): "גר שנתגייר אינו מברך אחר שטבל כי בזמן שהיה בסכנה היה עדיין בגויותו". הרחבה: בגמרא (יבמות מז:) מבואר שלא מטבילים את הגר עד שנתרפא כדי שהמים לא יזהמו את הפצע שלו. אך אם יטבילו את הגר כשהוא חולה הוא יצטרך לברך הגומל לאחר שנתרפא. וזה יהיה תלוי בשיטות הפוסקים באיזה רמה של חולי מברים ברכת הגומל. יש אומרים שלא מברכים אלא אם היה בסכנה (רמ"א ריט ח). יש אומרים שמברך על חולי ששוכב במיטה שלשה ימים (ראה מ"ב ס"ט כח בשם החיי אדם ובן איש חי עקב ז). יש אומרים שלא צריך חולי ששוכב שלשה ימים במיטה, אלא אפילו יום אחד בלבד (ראה חזון עובדיה עמ' שעב). צ"ע אם הגר טבל לפני שמל (שנחלקו הפוסקים אם הגיור חל ולמעשה טובל שוב לאחר המילה, ראה שולחן רסח א, ערוך השולחן ס"ג), האם יברך הגומל לאחר שנתרפא מהמילה, אם לא היה חולה לאחר שטבל שוב. לכאורה ספק ברכות להקל ולא יברך.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il