- הלכה
- שאלות כלליות
57
שאלה
שלום וברכה!
1) רציתי לברר מה המקור ההלכתי לאיסור ריקודים/עירוב נשים וגברים.
האם מופיע על כך בגמרא?/ראשונים או ברמב"ם באופן ברור?
2. במידה ואסור- מי שרוקד בערבוביה או צופה בריקודי נשים- איזה איסור הוא עובר? ואשמח לדעת את המקור לכך.
3. האם אישה פנויה/ שאינה נשואה נחשבת אחת מן העריות?
4. אודה לפירוט איסור גילוי עריות -- מי מוגדר עריות? האם רק אלו שכתובת בתורה? שוב- לפי הגמרא והראשונים. [/הרמב"ם].
----
[שאלתי עבור "דע מה שתשיב"]
תודה וברכה!
תשובה
שלום וברכה,
1. אכן כבר בפסוקים בתנ"ך רואים שרוקדים גברים לבד ונשים לבד. ראה משנה ברורה (ביאור הלכה שלט סע' ג) שהזכיר כמה מקורות מהתנ"ך - שופטים כא, ירמיה לא, זכריה יב.
ראה רמב"ם (יום טוב ו כא, איסורי ביאה כא א).
איסור ריקודים מעורבים מוסכם על כל הפוסקים ללא יוצא מן הכלל (ראה ביאור הלכה שם, עזרת כהן סי' ל, קיצור שולחן ערוך קנב יג ועוד רבים).
2. הוא עובר על כמה וכמה איסורי תורה ואיסורי חכמים. בספר אהבת חסד (חלק ג בהערה) כתב שעובר על לא תתורו "אחרי לבבכם ואחרי עיניכם", "ונשמרת מכל דבר רע", שענינו לא להביא את עצמו לידי הרהור, "לא תקרבו לגלות ערוה". מסתבר שעוברים על לפני עוור לא תתן מכשול, שמכשילים את האחרים לרקוד איתו ולעבור על כל האיסורים הנ"ל.
3. כן. שהרי הפנויות לא טובלות, ואם כן הן נידות. ראה רמב"ם ספר המצוות מצות לא תעשה (מצווה שמו, ומצווה שנג).
יש מחלוקת אם דין נדה חמורה עד כדי כך שהיא ב"ייהרג ואל יעבור". (וראה מנחת יצחק ח"ג קט שאם אומרים לאדם חבק ונשק נערה נדה או שיהרגו אותך ייהרג ואל יעבור).
4. הנשים הנחשבות איסור 'עריות' באופן כללי הן קרובות משפחתו כמו אימו, אחותו, בתו, דודתו, אשת אחיו ואשת אביו. וכן אשת איש, ונידה (ראה רמב"ם איסורי ביאה פרק א ובספר המצוות לא תעשה מצוות של-שנג).
הרחבה:
2. זה לשון החפץ חיים (אהבת חסד חלק ג בהערה): "וכבר צווחו ככרוכיא ע"ז בכמה ס"ק ומי זוטר הוא מאי דאחז"ל המסתכל באשה אפילו באצבע קטנה של אשה כיון שמסתכל בה להנות אפילו יש בידו תורה ומע"ט לא ינקה מדינה של גיהנם וזהו אפילו בהסתכלות בעלמא וכ"ש בזה שהוא מרקד עמה ועובר ע"ז בלאו דלא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים אחריהם לפי מה שפירשו חז"ל עיין בספר החינוך וגם על מה דכתיב ונשמרת מכל דבר רע ואחז"ל שהוא אזהרה שלא יהרהר אדם ביום ויבוא לידי טומאה בלילה הרי דאפילו הרהור בעלמא בלבו שהוא שלא כהוגן אסרה התורה כדי שלא יבוא לידי טומאה כ"ש בזה שהוא עושה מעשה בפרהסיא להביא עצמו לידי הרהור ולידי הסתכלות וגם בודאי לידי טומאה ג"כ בסוף [ועל כולם מצוי שעובר ע"י הריקוד גם על הלאו דלא תקרבו לגלות ערוה כי לפי מה שידוע שכתבו הפוסקים דבתולות דידן בכלל נדות הם משיגיעו לזמן וסת ובכלל עריות הם ולפעמים מחבקין ומנשקין איש את רעהו בעת הריקוד וכמו שכתב הרמב"ם פכ"א מהלכות איסורי ביאה דהמחבק ומנשק אחת מכל העריות דרך תאוה ואפילו בלא ביאה עובר בלאו דלא תקרבו לגלות ערוה ולוקה ע"ז ובודאי מצוי חבוק כזה בעת שהיצה"ר בוער בקרבו ועון פלילי הוא מאוד ופסול מן הדין עבור זה לעדות ולשבועה דהא להרמב"ם והפוסקים דסוברין כוותיה הוא לאו גמור שלוקין עליו וכבר מבואר בחו"מ סימן ל"ד ס"ב דבזה הוא פסול מן התורה ולא מכשרינן שם בסכ"ה בהג"ה כ"א בחשוד בעלמא דמלקין אותו רק משום לא טובה השמועה וכמבואר ברא"ש ובטור וכן הסכים בב"י לשיטת הרא"ש ע"ש ודוחק גדול לומר שהם טועין וסוברין דאפילו קריבה כזו מותר. ואפילו זה אינו מועיל רק שלא להפסל לעדות ולשבועה אבל עכ"פ עון פלילי הוא מאד והוא מאביזרייהו דעריות שצריך ליהרג ולא לעבור עליהן אוי ואבוי יהיה להעושים כן בשאט נפש. ודע עוד דאפילו אם היא עתידה להיות אשתו כגון שהוא אחר כתיבת התנאים ג"כ אסור בכל הדברים הנ"ל וכן באיסור יחוד עמה כמו עם כל הנשים ואין שום היתר בזה מחמת שנתקשר עמה אפילו אם היתה טהורה וכ"ש שהיא בודאי נדה כ"ז שלא טבלה ע"כ אסור להתייחד עמה וכ"ש בחיבוק ונישוק מן התורה ויש מההמון שמקילין באיסור יחוד בזה. והוא באמת עון פלילי ובא לפעמים עי"ז לידי קלקול גדול ועתידין ליתן את הדין ע"ז בעוה"ב וגם לסבול יסורין עבור זה בעוה"ז]. ועוד בא מענין הרע הזה של התקרבות אהדדי לכמה איסורים גדולים של עון כרת ר"ל וכבר אחז"ל המליצה לך אמרין נזירא סחור סחור לכרמא לא תקרב דהיינו שלא יעבור על הגדר פן יבוא לידי עצם האיסור וכ"ש בענינינו שההתקרבות גופא ג"כ איסור. ואשרי להבורח ממסיבות כאלו אם דבריו אינם נשמעין להם כי השעירים ירקדו שם וכ"כ בס"ח סימן שצ"ג וז"ל כל מצוה הבאה עבירה על ידה מוטב שלא יעשה המצוה כמו מצוה לשמח החתן ואם יש פריצים ויודע שבלא פריצות לא יהיה או אינו יכול להיות בלא הרהור או אינו יכול להיות מלראות בנשים אל יהיה שם עכ"ל ובעיני יפלא הלא אחז"ל חזקה אין אדם חוטא ולא לו ואלו בענין זה כמה פעמים מצוי שהאדם מתנדב ומוציא מעות לכל"ז בשביל שאחרים ירקדו ריקוד מאוס כזה אין זאת כ"א שהיצה"ר מעור את עיני האדם ומזרזו להוציא ממנו מעותיו בעוה"ז וגם להביא עליו מכות ושפטים רבים בעוה"ב כי הוא מסייע ידי עוברי עבירה ועובר על לפני עור לא תתן מכשול".
1 תגובותב1 דיונים
ת תודה |י"א שבט תשפ"ה תודה
תשובה יפה. ישר כוח. בקצירת האומר
