שאל את הרב

קטגוריה משנית
שאלה
האם בימים קרים לאחר הנחת תפילין מותר לשים על סודר או זקט באופן שהוא מכסה את כריכות התפילין של יד? וכן האם מותר לשים כובע על הראש?
תשובה
שלום וברכה, תפילין של יד והכריכות ודאי שאפשר לכסות לכתחילה. דעת המשנה ברורה שאין לכסות לגמרי את התפילין של ראש. אך אם זה קר לך, וכיסוי הראש כולל התפילין יעזור לך להתרכז בתפילה, מסתבר שיש להקל בכך גם לדעת המשנה ברורה. ולדעת חלק מהמקובלים לכתחילה יש לכסות לגמרי את התפילין של ראש. מקורות והרחבה: נכון לכתחילה לכסות את התפילין של יד, וכפי שנאמר "לך לאות ולא לאחרים לאות" (אליה רבא כז יז, מ"ב ס"ק מז כף החיים ס"ק נו). יתכן שנכון לכתחילה לכסות גם את הכריכות. בכל אופן ודאי שאין בעיה לכסותם. לגבי תפילין של ראש, כתב השולחן ערוך (כז יא): "תפילין של ראש טוב להיותם גלוים ונראים". והטעם כתב המשנה ברורה (ס"ק מה): "דכתיב וראו כל עמי הארץ וגו'". אך הפוסקים הביאו שהאר"י ז"ל היה מכסה הטלית על התפילין של ראש. ולמעשה כתב המשנה ברורה (סי' ח ס"ק ד עפ"י המגן אברהם) שאין לכסות את התפילין של ראש לגמרי. הכוונה שיכסה עם הטלית את התפלין מלמעלה, ויהיה הטלית כעין גג על התפלין, אבל מכל מקום התפילין יהיו נראין מלפניו (מחצית השקל). ויש מכסים לגמרי, לפחות בתפילת שמונה עשרה (ראה כף החיים ח יא). דעת הבן איש חי (וירא יח) לכסות לגמרי. [הגרע"י לא הקפיד בדרך כלל לכסות את הראש עם הטלית בתפילה. ויתכן שעשה כן מטעמי נוחות, שאולי הנחת הטלית על הראש הפריעה לו בריכוז התפלה, מכיון שהיא נופלת מהראש כל איזה זמן, או מפריעה לכיפה, וכיוצא (ילקוט יוסף ציצית ותפילין הערות סימן ח - מהלכות ציצית - סדר עטיפת הציצית אות כח)]. בכל מקרה גם לדעת המ"ב יוצאים ידי חובה אם התפילין של ראש מכוסים (מ"ב כז מה).
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il