- משפחה, ציבור וחברה
- שאלות כלליות
18
שאלה
שלום וברכה לכבוד הרב!
במסכת ב"ב דף צא עמ ב:
"אמר רבי יוחנן נהירנא כד הוו מטיילין טליא וטלייתא בשוקא כבר שית עשרה וכבר שב עשרה ולא הוו חטאן"
מתקשה קצת בהבנה, האם מדובר בנשואים ואז מה שלא חטאו זה שלא נגעו אחד בשני הוא דיברו בקול רם בציבור בדברים הצנועים.
או שמדובר בסתם נער ונערה אבל אז לכאורה עצם ההליכה יחדו היא בעייתית
! אשמח אם הרב יוכל ליישב את הקושי. תודה רבה מראש לכבוד הרב!
תשובה
ערב טוב
שאלה יפה.
כל הכבוד שהצניעות זה דבר שחשוב לך.
אכן צריך להשמר מערבוב בין המינים.
רואים את התקלות לצערנו במחוזות שלא מקפידים על כך.
ניתן לבאר את הגמרא בכמה דרכים:
א. מהרש"א [חדושי אגדות] מסכת בבא בתרא דף צא עמוד ב
'... הא דאמר נהירנא כד הוה מטיילין טליא כו' ולא הוו חטאן כו' ר"ל שנתקלקלו הדורות מימי החורבן מיום ליום...'
כלומר – להבנתי , היה פה טיול בשוק היינו בפרהסיא כך שלא היתה בעית ייחוד.
הם היו בגיל קרוב לחופה (בטח בימיהם) כך שהיה פה גם עניין של היכרות.
בכ''ז ההדרכה בימנו היתה יותר מחמירה מחשש של קירוב דעת לא במקום. בימיהם הם ידעו לרסן את עצמם. אולי זו בדיוק הידרדרות הדורות שאולי המהרש''א הצביע עליה, שבימיהם לא היה חשש כזה ולכן אז זה היה בסדר. בימנו כאמור זה לא יהיה נכון לערבב כך.
ב. לא כתוב שכך עשה ר' יוחנן וחבריו הרציניים. יש רק תיאור של אותה תקופה .
אם כן אפשר לומר שהדבר נעשה על ידי אנשים פשוטים שלא הקפידו על רוח ההלכה.
בכל זאת גדלות הדור ההוא שגם אלו שעשו טעות ,ושיחקו נערים ונערות יחדיו, עדיין לא חטאו.
כלומר - הגמרא לא באה ללמד היתר לטייל כך, אלא דווקא להראות את הייחודיות של אותו דור, שהצליח לשמור על עצמו גם בתנאים לא אידיאליים. זה לא שהדבר היה רצוי, אלא שזהו מופת של התגברות על היצר והחזקת הקדושה בכל מצב.
ג. לא כתוב שהם שיחקו יחד ממש. יתכן והבנים שיחקו עם הבנים. הבנות עם הבנות. רק שזה
היה באותו שוק כך שיכלו לראות אחד את השני. אין בכך בעיה אלא רק צריך להישמר מהידרדרות של ערבוב בין המינים. הם לגדלותם לא חטאו כלל.
בהצלחה גדולה ובשורות טובות לכל ישראל בעז''ה

מצאתי חמץ בפסח מה עושים
הרב נועם דביר מייזלס | י"ח ניסן תש"פ

החודש הראשון הוא ניסן או תשרי?
הרב חגי לרר | י"ד שבט תשפ"ב

דיני "חזקת בשרי"
הרב שמואל אריאל | ח אב תשע"ח
