שאל את הרב

קטגוריה משנית
שאלה
שלום שאלה א מיץ ענבים 100%, עד כמה אפשר למהול אותו במים הכי הרבה ושהברכה עדיין תהיה בורא פרי הגפן ? שאלה ב האם מותר למהול מיץ ענבים במים בשבת ? תודה
תשובה
שלום וברכה, א. לכתחילה אין להוסיף אפילו מעט מים למיץ ענבים, כדי שלא להיכנס לספק אם ברכתו שהכל. אם מוסיפים שליש מים ברור שברכתו שהכל (הגרש"ז אוירבך הליכות שלמה פסח, פ"ט הע' 90). אך כמה טיפות מים אינם משנים את הברכה (הגרי"ש אלישיב כמובא בוזאת הברכה עמ' 117). ב. מותר למהול מיץ ענבים במים בשבת. הרחבות: א. יש פוסקים שהקלו להוסיף יותר מכמה טיפות (ראה וזאת הברכה שם בשם האור לציון (ח"ב פ"כ הע' יח), וכן דעת החוט שני, כמובא בדרשו רד הע' 20). אך פוסקים אלו לא הגדירו בדיוק כמה מותר להוסיף. וכדי לצאת מספק יש להחמיר לכתחילה שלא להוסיף יותר מכמה טיפות. וזה לשון התשובות והנהגות (ח"ה עז): "סוף דבר נראה דאם בא לערב מים במיץ ענבים מוכן, ראוי שלא להתיר כלל או עכ"פ רק מעט מאד, שרק ביין מתירין להוסיף מים מפני שזהו לטובת היין למזיגה שיהא ראוי לשתייה לכל אחד, ולא כנוהגין להתיר עירוב כל זמן שיהא רובו מיץ ענבים, דראוי להדר לצאת כל הפוסקים, כיון דיש כאן ביטול מצוה להאוסרין לערב וכמ"ש, ואם מבשל הענבים במים, תלוי אם יש טעם יין גמור או לא. ב. גם לשיטות החוששות לצביעה במשקים, אין מקום לחשוש אם אתה מוסיף מים ליין. רק בהוספת יין למים יש מקום להחמיר (ראה שער הציון שיח סה). וטעם החילוק בסדר המזיגה שאם נותנים מים לתוך היין אין דרך צביעה באופן הזה והרי זה שינוי (חוט שני, מובא בדרשו שם הע' 57). וראה גם בן איש חי (פקודי שנה ב אות ד) שכתב להקל אם נותנים את המים ביין ואין כוונתו לצבוע. וביביע אומר (ח"ב סי' כ) כתב להקל לגמרי שאין צביעה במשקים אפילו אם כוונתו לצבוע. וכן דעת המשנה ברורה (שכ נו) שמעיקר הדין מותר.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il