שאל את הרב

קטגוריה משנית
שאלה
תודה על התשובה יש גם חכם בעיניו (דארווין) בעל תיאוריית באבולוציה שחושב שהגענו מקופים ע"י שינוי שנוצר באופן טבעי במשך מאות אלפי שנים, האם נאמר שאנו נאמין לדברי ההבל האלו ? אשמח לדעת מה ההבדל ?
תשובה
שלום סליחה על העיכוב במתן התשובה. הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל, מייסד הרבנות הראשית לישראל וראש ישיבת מרכז הרב ומייסדה, התייחס לתיאורית האבולוציה בכמה מקומות, ובין הידועים שבהם היא הפיסקה הבאה: "תורת ההתפתחות ההולכת וכובשת את העולם כעת, היא מתאמת לרזי עולם של הקבלה יותר מכל התורות הפילוסופיות האחרות. ההתפתחות, ההולכת במסלול של התעלות, היא נותנת את היסוד האופטימי בעולם, כי איך אפשר להתיאש בשעה שרואים שהכל מתפתח ומתעלה" (אורות הקודש חלק ב' עמ' תקלז). הרב קוק לא קובע שתיאורית האבולוציה נכונה אלא הסביר שהיא מתאימה לקווי המחשבה של תורת הקבלה, ולכן התייחס אליה בחיוב. לפי דבריו העקרון שבתיאורית האבולוציה לא חייב להיתפס כבעיה דתית. [חשוב לציין שדרווין אכן תפס את האבולוציה ככפירה, לפי טעותו, המציאות כולה חומרית, אין בורא, אין השגחה ואין שום מימד של קדושה בעולם]. לפי דברי הרב קוק, להבדיל בין הקודש ובין החול, לפי אמונת ישראל, המציאות כולה מתקיימת מתוך רצון אלוקי מתוך בריאה והשגחה, בדרך של חוקי הטבע שבניהם יש גם את חוקי האבולוציה, שאף הם מבטאים את רצונו של הבורא יתברך שמו. כל חוקי הטבע אינם עומדים בניגוד לרצון האלוקי אלא מונעים מכוחו. נציין גם שתפיסת המציאות כמתפתחת באופן תמידי נמצאת במקורות נוספים כגון: בכתבי הרמח"ל. יום טוב
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il