שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • זוגיות
קטגוריה משנית
שאלה
במסיבת אירוסין יש רעיון; שכלתי ואנוכי נצטלם יחד כשאנו מחזיקים את צלחת האירוסין, כך שאין נגיעה פיזית . אציין שאנו מקפידים מאוד על שמירה וגינוני קדושה ברוך השם, אך כן העברתי לה במפגשים בקבוק מים וכד לא מתוך מטרה לגעת וכד אשמח לדעת האם ניתן להתיר, ואפילו לכתחילה בעניין זה.
תשובה
שלום וברכה, מעיקר הדין מותר להעביר חפץ מיד ליד בלי נגיעה אחד בשני, בין סתם גבר לאשה ובין ארוס לארוסתו. הדבר אסור רק באשתו נדה משום שהוא רגיל באשתו, ויש חשש שאם ימסור לה חפץ מידו לידה יבואו להרגל עבירה (ראה רמ"א אבן העזר כא ה, ב"ש ס"ק ט, טהרת הבית ח"א עמ' מב). לכן זה בסדר שתחזיקו את הכלי יחד ותצטלמו כך, בלי לגעת אחד בשני. מזל טוב! הרחבה: כתב הרמ"א (שו"ע אבהע"ז כא ה): "הגה: ויש אומרים דהוא הדין באכילה עמה בקערה נמי אסור בכל ערוה כמו באשתו נדה (בנימין זאב סימן קמ"ג). ויש מקילין בכל אלו, דלא אסרו דברים של חיבה רק באשתו נדה (רשב"א אלף קמ"ח)". וכתב הב"ש (ס"ק ט): "ויש מקילין בכל אלה - היינו באכילה בקערה אחת או להושיט מידו לידה אסור כשאשתו נדה מ"מ באשה אחרת לא חיישינן להרהור בכהאי גונא". משמע מהב"ש שלפי השיטה הראשונה (הבנימין זאב) יש להחמיר במסירה מיד ליד. ולענ"ד אין הכרח שהבנימין זאב מחמיר בנתינה מיד ליד, ואולי החמיר רק באכילה מקערה אחת, שהיא חמורה יותר. וכתב ערוך השולחן (סע' ז): "וי"א דה"ה באכילה עמו בקערה אחת נמי אסור, והכי מסתבר דאין לך קירוב גדול מזה, ואף שיש מקילים באכילה, או להושיט מידו לידה רק באשתו נדה אסור, מ"מ הירא את דבר ה' ירחק מכמו אלה". הרי מבואר שלדעתו ראוי להחמיר בנתינה מיד ליד לא רק באשתו נדה. הנטעי גבריאל (נדה ח"א טו יב) כתב: מנהג יראים ושלמים שאין לוקחים ולא נותנים שום דבר מיד איש ליד אשה ואפילו מפנויה וכל שכן מנשואה". וכתב (בהערה כא) שמקורו משו"ת 'ברוך השם', שאם כי הרמ"א (שם) התיר, מכל מקום הוכיח מהירושלמי ותוספות סוטה שכל איש ואשה אוחזין חפץ בבת אחת מכוער הדבר. המנהג להקל להושיט חפץ או מעות מיד ליד, כשאינו אשתו נדה, כפי שכתב בטהרת הבית (שם הע' 44). נראה שטוב להחמיר במקום שאפשר, אבל בנידון שלנו מסתמא זה ישמח את הכלה או את המשפחה ואין צורך להחמיר. בדרכי טהרה (ה ז) כתב שיש להחמיר בהרחקות בארוס וארוסה ורק הושטת חפץ מותרת מעיקר הדין, וז"ל: "כל האיסורים המוזכרים בפרק זה נוהגים גם בארוס וארוסתו, מלבד הושטת חפץ מיד ליד שמותרת, וגם בזה ראוי להחמיר". ולא ידעתי מקורו שכתב להחמיר בארוס וארוסתו בשאר ההרחקות. ואולי כתב כן מסברא. בכל מקרה גם הדרכי טהרה לא החמיר מעיקר הדין בהושטת חפץ מיד ליד.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il