שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • שאלות כלליות
קטגוריה משנית
שאלה
שלום הרב, בכל הנושא של ארץ ישראל אני מאוד נבוך ואשמח לקבל הסבר שיבאר עד הסוף את הנושא הזה... ראיתי ברש"ר הירש בתחילת פ לך לך שמסביר שניתנה לנו הארץ ע"מ שנהיה מובדלים מהגוים ועע"ז, ונעבוד את הקב"ה. אולם הבנתי שיש גם קדושה בארץ בפנ"ע. בגור אריה (בראשית לב א) כתב שקדושת ארץ ישראל משום ירושלים (וראיתי בהערות ששלחו למקום אחר שכתב שקדושת ירושלים היא מפני ביהמ"ק. וא"כ לא הבנתי מדוע קדושת ירושלים נעלית יותר משאר א"י?... האם הקדושה נמדדת ביחס למרחק מבית המקדש?.... מדוע א"כ זה נעצר דווקא בגבול א"י?...). אולם ראיתי בכוזרי (מאמר שני כ-כב. וגם בשם ר"ש אלקבץ) שקדושת הארץ היא לא רק משום ביהמ"ק, ועובדה שגם האבות נכספו אליה ולהיקבר בה, עוד לפני שהיה ביהמ"ק וקיימו ישראל תו"מ. אלא קדושתה מפני שהיא הנקודה הראשונה בבריאה, וראיתי גם שקדושתה מפני שהקב"ה משגיח ומנהל אותה ישירות בלי כוחות רוחניים או שרים ומלאכים (כמו בשאר העולם). ואם כך יש פה סתירה?... אשמח מאוד לתשובה. תודה רבה.
תשובה
ראש לכל, אין לתהות על העובדה שקיימת "מחלוקת" - גם בנושא זה יש דעות שונות, כמו בהרבה נושאים אחרים; שנית, אכן, דעת רבים מהראשונים והאחרונים, אנשי הלכה ואנשי הגות, היא שקדושת ארץ ישראל אינה תלויה ואינה מותנית, אלא אוטונומית ואבסולוטית. נכון הוא שישנן הבחנות בין קדושה ראשונה לקדושה שנייה, ובין קדושת הארץ לקדושת המקדש, וכבר נכתבו בזה דברים רבים, שאין כאן מקום. שלישית, המשנה קובעת שישנן עשר מדרגות קדושה, ואכן ככל שמתקרבים למקור הקודש - הקדושה מתעצמת. ,
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il