שאל את הרב

קטגוריה משנית
שאלה
מיחם של שבת/חג לא הוכשר לפני הפסח.האם מותר ,להכשירו בתוך החג וכיצד עושים ? תודה רבה.
תשובה
שלום וברכה, אם לא מניחים עליו חמץ כגון חלה או פיתות, ומשתמשים במיחם להרתחת מים בלבד, מן הדין אינו צריך הכשרה, אלא די בניקוי. אם מניחים חלה על המיחם צריך להכשיר את המכסה והמיחם, ובני אשכנז נוהגים שלא להכשיר כלים בתוך הפסח, אך בני ספרד כן יכולים להכשיר כלים בתוך הפסח. כיצד מכשירים מיחם לפסח במקרה שהניחו חמץ על המכסה? לאחר שלא משתמשים במיחם עשרים וארבע שעות האחרונות, ממלאים את המיחם במים ומרתיחים את המים שבמיחם. את המכסה יש להגעיל. אין חובה להסיר את האבנית. מקורות והרחבה: אשכנזים נוהגים שלא להכשיר כלים בפסח בהגעלה אלא רק בליבון. ראה רמ"א (תנב א). דעת השולחן ערוך להקל בכך (עי' כף החיים ס"ק כח). הרחבתי בזה כאן: (https://www.yeshiva.org.il/ask/132059 ). אם לא השתמשו במיחם לחמץ אין צורך להכשיר (אור לציון ח"ג פ"י ה"ה, דבר חברון עמ' סו). ויש אומרים שיש להכשיר שמא במשך השנה הניחו עליו חמץ (ילקוט יוסף מועדים שו"ת סוף סי' ג, גם בשם אביו הגרע"י). אם הניחו עליו לחם במשך השנה, כתב האור לציון (שם) שיש להכשיר את כל המיחם, ולא רק את המכסה, כיון שעל ידי הזיעה מתערב הטעם בכל הקדירה. ובדבר חברון (שם) כתב שדי להגעיל את המכסה, או להכשירו על ידי עירוי, ואין צורך להכשיר את כל המיחם. אין חשש באבנית (אור לציון שם, הליכות שלמה ג יב). ויש חוששים לאבנית אלא אם כן יסיר משם האבן על ידי כימיקלים המיועדים לכך (ראה פסקי תשובות תנא יד בשם הגר"י פישר).
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il