- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות פרטיות בסוגיות שונות
2250
שאלה
מסופר בתנ"ך על יפתח: "וַיִּדַּר יִפְתָּח נֶדֶר לַיהוָה, וַיֹּאמַר: אִם-נָתוֹן תִּתֵּן אֶת-בְּנֵי עַמּוֹן, בְּיָדִי. לא וְהָיָה הַיּוֹצֵא, אֲשֶׁר יֵצֵא מִדַּלְתֵי בֵיתִי לִקְרָאתִי, בְּשׁוּבִי בְשָׁלוֹם, מִבְּנֵי עַמּוֹן--וְהָיָה, לַיהוָה, וְהַעֲלִיתִיהוּ, עֹלָה". בהמשך כתוב: "וַיְהִי מִקֵּץ שְׁנַיִם חֳדָשִׁים, וַתָּשָׁב אֶל-אָבִיהָ, וַיַּעַשׂ לָהּ, אֶת-נִדְרוֹ אֲשֶׁר נָדָר; וְהִיא לֹא-יָדְעָה אִישׁ, וַתְּהִי-חֹק בְּיִשְׂרָאֵל".
מה עלה בגורלה של בת יפתח, אם אומרים שהיא הועלתה לעולה, הרי איך יתכן שאף אחד לא תוהה על העלאת קורבן אדם, (ולעניות דעתי לא ניתן להקיש מכאן על יצחק כיוון ששם הציווי היה אלוהי, ואילו כאן זה ’בסה"כ’ נדר של יפתח), הרי יפתח היה יכול לספוג את העונש בגין נדר\שבועה שלא קוימה, וזה לפי הבנתי חמור פחות מאשר לעבור על ציווי "לא תרצח"?
תשובה
הפרשנים על הפסוק (רד"ק מצודות ומלבי"ם) מסבירים שיפתח לא העלה ממש את בתו לעולה אלא הפרישה מחברת בני אדם להתבודד ולעבוד את ה' ולא התחתנה מעולם ובכך קיים את נדרו.
יש המסבירים (דעת מקרא) שיפתח העלה אותה לעולה וזה תועבה שטעה בה יפתח ולמד מעשים מקולקלים מעבודת האלילים, כדרך אותה תקופה שלעיתים עבודת ה' התערבבה עם דרכים מוטעות.

"וכן למר" על ברכה
הרב חיים שרייבר | כ"ג אייר תש"פ

קושיות ערכיות בתנ"ך
הרב רפאל וסרטיל | כ"ח אדר ב' תשע"ד

בני ימא = חצי דג וחצי אדם
הרב ש. יוסף וייצן | כ"א מרחשון תש"ע

אינדיבידואליזם בתשלום בושת ובתשלום צער
הרה"ג יעקב אריאל | ב אדר תשפ"ה

ספירת העומר ויום העצמאות
הרב ש. יוסף וייצן | כ אייר תשס"ט

גילוח ביום העצמאות
הרה"ג דוב ליאור | כ"ו ניסן תשס"ה

תחנון ביום הזיכרון לחללי צה"ל
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ח אייר תשס"ז

קידוש בליל יום העצמאות
הרב רואי מרגלית | א אייר תשס"ה

סנהדרין קד - כיצד אכלו ה-נשבים בשר ויין?
הרב חיים שרייבר | ב אייר תשפ"ה

למה אמוראים הקפידו על כבודם?
הרה"ג יעקב אריאל | ב אייר תשפ"ה

למה אם לא עונים הברכות לבטלה בחזרת הש"ץ
הרב חיים שרייבר | ב אייר תשפ"ה
