שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • ספר בראשית
קטגוריה משנית
שאלה
ספור הבריאה בספר בראשית מופיע פעמיים. לכאורה קיימות סתירות בין שני הסיפורים. 1. כיצד מוסברת השונות בין שני הספורים? 2. האם נחשב אחד מהם ל"נכון" יותר מבחינה הסטורית (אם בכלל אפשר לדבר על ספור הבריאה כתאור כרונולוגי של מאורעות)?
תשובה
התורה אינה ספר של סיפור עובדות יבש. התורה נועדה לתת לנו הוראה לחיים וצורת הסתכלות נכונה על המציאות. יש את שיטתו של הרב ברויאר "שיטת הבחינות" שלאחר מכן התפתחה בצורות שונות על ידי מספר תלמידי חכמים. בכל אופן התורה כשהיא מתארת תאור מציאותי לפי חלק מן הדעות היא מתארת ממש מציאות. לפי דרך זו צריך להשלים ממקום אחד לרעהו. למשל בנוגע לפרשת בריאת האדם והאישה, חכמים אמרו שהיו שני שלבים בבריאת האישה, אחד מתואר בפרק הראשון ואחד בפרק השני. אולם יתכן שהתורה לא מתארת מה שהיה אלא כיצד הדברים נתפסו וצריכים להיקלט על ידינו, שהרי בכל מציאות ניתן להתבונן בהרבה בחינות ומבטים. כוונת התורה שיש מציאות אחת שיש להתבונן בה בצורות שונות. ודאי שבמציאות קרה רק דבר אחד, אולם בעומק של המציאות מבחינת מה שהיה ראוי להיות ומה שקורה בעולמות הפנימיים יש מציאויות רבות שבפועל התגלו רק במציאות אחת. המהר"ל במקומות רבים מבאר שאין הכוונה בדברי חכמים שממש היה מציאות אלא זה תאור של המהות והכוח הפנימי שיש במציאות. למשל כשחז"ל אומרים שהנשים ילדו במצרים שישים ילדים בכרס אחת מבאר המהר"ל שאין הכווה שהיו בפועל שישים ילדים באותה לידה, אלא כוונת חז"ל היא לתאר את כוח ההולדה הגדול שהיה לנשים במצרים. בפועל בודאי שאי אפשר ללדת שישים בלידה אחת. אולם בכוח היה ללא המציאות המוגבלת של העולם הזה כוח הולדה היה של שישים ילדים. בנוגע למעשה הבריאה, מפורסמים דברי הרמב"ן שמתאור התורה על דרך בריאת העולם בודאי אי אפשר ללמוד בדיוק כיצד זה התרחש. אין הפרק הראשון בספר בראשית בא לתאר עובדות. יש ללמוד מפרשיה זו יותר את הרעיונות שסביב הבריאה ולא את תאור העובדות.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il