שאל את הרב

קטגוריה משנית
שאלה
איך אפשר לומר שגם תפילין רבינו תם וגם רש"י שניהם אמת, שהרי בתורה לא כתוב שצריך להניח שני זוגות תפילין?
תשובה
הלבוש באורח חיים כותב, שמבחינת האמת גם תפילין דרש"י וגם תפילין דרבינו תם נכונים, תלוי באיזה רמה, באיזה ספירה רוחנית, נמצאים האנשים המקיימים את המצווה. גם הנצי"ב אומר כך לגבי הפרשיות העוסקות במשכן. בעניין פעמונים ורימונים יש מחלוקת רש"י ורמב"ן האם הפעמון היה בתוך הרימון או היה ליד הרימון, והנצי"ב אומר שאת הפסוק אפשר לפרש גם כך וגם כך. כלומר, גם אם עשה כך וגם אם עשה כך, זה כשר. הלבוש אומר שדורותינו אינם ברמה כזו שנניח תפילין של רבינו תם אבל וודאי שיש מקום לתפילין של רבינו תם, הרי זה הלכה למשה מסיני, ולא כתוב במפורש, יש קטע בגמרא במסכת מנחות והראשונים נחלקו איך להבין אותו. שאלתך היא הרבה יותר עמוקה, אנו מוצאים מחלוקות תנאים, לדוגמא: בפרשת משפטים נאמר "ונתן פדיון נפשו"- אם שור של מישהו הרג בן אדם, יש מחלוקת תנאים האם זה דמי ניזק או דמי מזיק. וגם כאן ניתן לשאול: מה נאמר למשה, האם אחד מהם אמר דבר לא נכון?! כמו כן, כתוב בתורה "מלאכת מחשבת" ויש מחלוקת תנאים לגבי מלאכה שאינה צריכה לגופה בשבת, האם חייב או לא. וגם כאן ניתן לשאול, האם אחד מהם אומר דבר לא נכון?! בקיצור, איך מתייחסים למחלוקות כאלו? יש לזה הסבר נפלא של הנצי"ב בהקדמה לשאילתות, יש דברים שלכתחילה נאמר למשה, באופן שהפסוק מכיל שתי הבנות, אפשר לפרש כך ואפשר כך. ההכרעה תהיה בהתאם להכרעת הסנהדרין באותו דור. ויכול להיות מצב שסנהדרין בדור אחד יבינו כך וסנהדרין בדור אחר יבינו אחרת, איך שהסנהדרין באותו הדור הבינו, כך התורה התכוונה. התורה ניתנה לנו על דעתם. גם לגבי תפילין של רבינו תם, רש"י מפרש כך ורבינו תם מפרש אחרת, ומבחינת האמת יש מקום גם לזה וגם לזה. להמשך ההסבר.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il