- הלכה
- נחשב נדר?
491
שאלה
ראיתי שכתוב במסכת נדרים שלא טוב לנדור גם אם מקיימים את הנדר.
1. האם גם המקרה של עשיית שלוש פעמים מעשה טוב שנחשב לנדר, כלול בכך? זאת אומרת, אם אדם עשה שלוש פעמים מעשה טוב ולא אמר בלי נדר, אבל הוא מוכן להמשיך לעשות את המעשה הטוב, האם הוא צריך לעשות התרה ואם הוא ירצה להמשיך לעשות את המעשה הטוב אחרי ההתרה הוא ימשיך ויאמר בלי נדר או שהוא לא צריך כי הוא גם ככה מקיים את המעשה הטוב?
2. אצלי בבית יש כוסות זכוכית נמוכות וגבוהות כאשר בשבת, יו"ט וכו’ אנחנו משתמשים בגבוהות בד"כ. היות והארוחה בשבתות יו"ט וכו’ אצלנו היא בד"כ לא חלבית. אני נהגתי גם בשאר השבוע לא לשתות עם הכוסות הגבוהות כשאני אוכל ארוחה חלבית וידעתי שאין כל חיוב לעשות זאת. (וכן ההפך, אני נוהג לא לשתות עם הכוסות הנמוכות כשאני בארוחה בשרית).
האם יש כאן "מעשה טוב" שנעשה שלוש פעמים וממילא זה בגדר נדר? יש לציין, שרק אני נוהג כך בעוד שאר המשפחה שלי לא עושים את החילוק הזה בין הכוסות, אלא בשבתות משתמשים בגבוהות בגלל שהם יותר מהודרות (כנראה). לכן גם שאני שותה מכוס גבוהה בארוחה בשרית יש סיכוי סביר שמישהו מהמשפחה שלי שתה ממנה כשהוא היה בארוחה חלבית או אפילו שתה בה שוקו, חלב וכד’ וממילא אולי זה לא מועיל המנהג שלי ואין פה בכלל מעשה טוב? (אני ידעתי מראש שרק אני ינהג ככה ולא כל המשפחה)
תשובה
א. מנהג טוב אחרי שלוש פעמים רצופות הופך לנדר. נדר כזה הוא חיובי כי מדובר במצוה.
ב. לפי דבריך אין שום תועלת במנהגך כי בני הבית האחרים משתמשים בכוסות שלא כמנהגך לכן נראה לי שמנהגך בטעות יסודו והוא בטל.
לתשובתו של הרב זלמן ברוך מלמד ליחצו כאן >>

האם מותר להסתפר ביום העצמאות?
כולל הלכה בית אל | י"ג אייר תשפ"ג

מה המקור למנהג החלאקה?
הרב אליעזר מלמד | ח ניסן תשס"ב

איך מפרישים תרו"מ מירקות?
מכון התורה והארץ | כ"ה תמוז תשס"ג
