1308
שאלה
אני תושבת השפלה בעיר לא מוקפת ומעוניינת להיות בשבת בירושלים. האם בשבת אני מתחייבת במצוות החג, ואם כן איך אני יוצאת ידי חובה שהרי זה שושן פורים משולש?
תשובה
את עיקר הפורים את עושה ביום שישי. להרבה שיטות, התאריך הקובע להכיל על האדם דיו מוקף, היכן שנמצא ביום ט"ו בבוקר. היות ואת ביום ט"ו בבוקר תהיי בירושלים, חלים עליך מספק כל דיני ירושלים. ה"מאירי" כותב, בחידושיו למסכת מגילה, שאדם פרזי שקיים מצוות פורים ביום י"ד, ובא לאחר מכן לעיר מוקפת חומה לא מתחייב עוד הפעם, אך יש ראשונים אחרים שחולקים על המאירי. ולכן, את מספק חייבת פעם שניה.
השנה, למעשה, תצטרכי להגיד בשבת "על הניסים" בברכת המזון, מקרא מגילה כבר יצאת ביום שישי בעירך (גם תושבי ירושלים קוראים ביום שישי), וביום ראשון תאכלי סעודת פורים עוד הפעם לחומרא (מן הסתם לא תצומי, וכשתאכלי תכווני לסעודת פורים). וכמו כן, לחומרא תשלחי גם משלוח מנות אחד ביום ראשון.
אין שום בעיה שתחזרי במוצאי שבת, אך את המשלוח מנות תשאירי בירושלים, ותבקשי ממשהו שיתן בשליחותך למישהו בירושלים (שהוא מחוייב).

גילוח ביום העצמאות שנדחה
הרה"ג דוב ליאור | ד אייר תשס"ד

גילוח בחג העצמאות
הרב אליעזר מלמד | כ"ה אדר ב' תשס"ה

גילוח ותספורת ביום העצמאות
הרב רואי מרגלית | י אייר תשס"ג

האם אומרים הלל שלם ביום העצמאות או חצי הלל?
הרב דניאל קירש | א אייר תשפ"ב

ברכה על ספירת העומר, עם אמירת היום הלא נכון
הרב יצחק בן יוסף | ב אייר תשפ"ה

סנהדרין קד - כיצד אכלו ה-נשבים בשר ויין?
הרב חיים שרייבר | ב אייר תשפ"ה

מתי מותר להתגלח ביום העצמאות השנה?
רבנים שונים | ב אייר תשפ"ה
