353
שאלה
לכבוד כמוהר"ר דב ליאור יצ"ו, השם יתמיד בריאותו וירבה חילו.
שאלתי היא על דברי הרב זצ"ל: במי שאינו מביט על דברת קץ המגולה ואור הישועה הזרוחה, לא יוכל לכון לאמתה של תורה בשום דבר. באחת משיחותיו הרב אמר שלכן הם לא יכולים לכוון בהנהגת כלל ישראל.
מדברי הרב זצ"ל, שדיבר על כל הנושאים בתורה, משמע שגם בסתם פסק הלכתי לא יוכלו לכוון לאמתה של תורה, וזה קשה לקבל ולהבין. אשר על כן אודה לרבנו אם יבאר לי דברי מרן הרב.
תשובה
הרב זצ"ל התכוון בעיקר לנושאים הנהגתיים כלליים. זה דבר חשוב, לדעת איך להנהיג את הדור. אני תמיד מזכיר את דברי החידושי הרי"מ על הפסוק "זכור ימות עולם בינו שנות דור ודור"- בכל דור ודור הקב"ה מגלה על ידי צדיקים אמיתיים מה באמת הוא רוצה, ויש להם הארה לכוון אל האמת. בענייני הנהגת הציבור, אנחנו ראינו כבר בשואה שנלקחה הראיה מגדולי ישראל. בעניינים פרטיים, אם הוא תלמיד חכם אמיתי והוא מומחה, לא נראה לי שצריך לחשוש עד כדי כך. לעניות דעתי, עיקר הכוונה להנהגת כלל ישראל, איך להדריך ואיך להתייחס לכל מיני אירועים גדולים. אם הוא לא רואה מה ההשגחה האלוקית רוצה בדורנו, לא יוכל להורות בענייני ההנהגה הכללית של העם. כמו שאם אחד למד נזיקין, לא יוכל להורות קודשין, הוא לא למד את התחום הזה. והיות ולא לומדים תנ"ך ולא לומדים את ספרי מדע האמונה של גדולי ישראל, ההנהגה יוצאת פגומה בתחום ניהול ענייני הציבור.

למה אם לא עונים הברכות לבטלה בחזרת הש"ץ
הרב חיים שרייבר | ב אייר תשפ"ה

מסכת ברכות דף מה
הרב חיים שרייבר | ב אייר תשפ"ה

גילוח ומוסיקה ביום שישי כאשר יום העצמאות הוקדם לחמישי
הרב דניאל קירש | ג אייר תשפ"ה
