- הלכה
- קריאת שמע וברכותיה
שאלה
מדוע בתפילת שחרית לפני קראת שמע אומרים "הבוחר בעמו ישראל באהבה", ובערבית "אוהב את עמו ישראל"?
תשובה
ברכות קריאת שמע, שהן ברכות ארוכות, נחתמות בסופה של כל ברכה מעניין הברכה. כלומר, בחתימת הברכה תקנו חכמים לומר בתמציתיות, כמעין סיכום, את עניינה המרכזי של הברכה. ואע"פ שהברכה השניה של קריאת שמע בבוקר ובערב דומה, יש הבדל דק ביניהם. ברכת קריאת שמע של שחרית עוסקת בבחירת ישראל, כמו שאנו אומרים בברכה "ובנו בחרת מכל העמים" וכו'. ודאי שבחירה זו באה לידי ביטוי בתלמוד תורה וביחס המיוחד שלנו אל התורה, ולכן אנו מאריכים בברכה לבקש מה' שיתן לנו דעת ללמוד תורה.
אולם בברכה שאנו אומרים בערבית, עניין הבחירה לא מוזכר במפורש, ובמקומו באה אהבה ה' אותנו, "אהבת עולם בית ישראל עמך אהבת" וכו'. ודאי שאהבה זו מביאה אותנו לידי שמחה בה' ובתורתו, ולכן אנו מזכירים בברכה "ונשמח ונעלוז בדברי תלמוד תורתך".
בסופה של כל ברכה באה חתימה מעין הברכה:
בשחרית: הבוחר בעמו ישראל - שהוא סיכום עניין הבחירה שהוזכר קודם.
בערבית - אוהב את עמו ישראל - שגם הוא מעין סיכום לנאמר קודם.
כמובן שברובד העמוק אהבת ה' אותנו ובחירתו אותנו הם עניין אחד, וענין הברכות קשור זה לזה.