שאל את הרב

קטגוריה משנית
שאלה
אני בן 16 ויוצא לי ללמוד הרבה אמונה ושאלתי היא: ידוע לנו שלכל דבר בעולם יש יעוד, ולכלל ישראל יש יעוד משלו. איך זה שפרט בתוך כלל ישראל יהיה רשע שאיתו הקב"ה מנסה פרטים אחרים בכלל ישראל? זה לא סותר את תפקיד עם ישראל בעולם, ואיפה פה חופש הבחירה של האדם אם להיות צדיק או רשע?
תשובה
כבר הסביר רבנו הרמב"ם שלכל אדם הבחירה אם להיות צדיק או רשע. ואע"פ שדברים רבים נגזרים על האדם משמים, ואין לו יכולת לבחור, כגון, לאיזה משפחה יוולד ואם יהיה עשיר עני, ברוך כשרונות או פחות וכד'- אם להיות צדיק או רשע, זה תלוי בבחירתו בלבד. והכל בידי שמים מחוץ ומיראת שמים, שבה אין הקב"ה מתערב אלא נותן לכל אחד להחליט בעצמו. ומכל מקום לאחר שאדם החליט, בבחרתו החופשית, להיות רשע וללכת בדרך שאינה טובה, משתמש בו הקב"ה למטרותיו הוא. שכן, יש לדעת, שכל הבריאה עומדת לסייע בהגשמת המטרות שהקב"ה הועיד לה. וכל אחד שותף בזה. הצדיקים בצידקותם והרשעים ברישעותם. וגם הרשעים נאלצים לתרום את חלקם, ולהיות שותפים בהגשמת חזון הדורות. אלא שהתפקיד שהקב"ה מטיל על הרשעים קשור למעשיהם הרעים והתפקיד שהקב"ה מועיד לצדיקים קשור למעשיהם הטובים. נמצא שהאדם עצמו בוחר אם להיות צדיק או רשע, ולאחר שהוא בחר, בלי שהקב"ה יתערב בבחירתו, הוא ממלא את יעודו כפי מה שבחר לעצמו.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il