1198
שאלה
שמתי לב שיש ניגוד בין מה שכתוב בתנ"ך לבין קמעות של רבנים, כמו של הבבא סאלי והרב כדורי, הרי להאמין בקמע זה להאמין בחפץ שזה כמו עבודת אלילים? הייתי שמח אם היית מסביר לי איך זה מסתדר.
תשובה
כמובן שאין אנו מאמינים בקמעות אלא בקב"ה, וגם הרבנים שנתנו קמעות לא התכוונו שנאמין שיש כוח בפיסת נייר, ובטח שלא האמינו במחשבת ההבל שמי שנושא דף נייר עם ציורים וכד' מתכפרים לו כל עוונותיו וכד'. ואין תקנה לחטא אלא תשובה. וזה פשוט. ומכל מקום הם ראו שלאותו אדם שבא לבקש עצה ועזרה יכול לעזור אם יתנו לו חפץ שישא אותו לכל מקום ויזכיר לו את חובתו ללכת בדרכי ה' ולתקן את דרכיו, ולכן נתנו לו מזכרת, שתועיל לו לשוב את ה' יתברך. ולא שהקמיע מועיל מצד עצמו, אלא מצד מה שהוא מזכיר לאדם לשוב בתשובה ולקבל עליו עול מלכות שמים.

האם מותר להתגלח ביום שישי ראש חודש אייר?
הרב דניאל קירש | כ"ח ניסן תשפ"ג

מה קודם - מוסף או מנחה?
רבנים שונים | י"ב שבט תשע"ח

דיני "חזקת בשרי"
הרב שמואל אריאל | ח אב תשע"ח

כניסה לים או לבריכה בספירת העומר
הרב בנימין במברגר | ט"ז ניסן תשע"ב

שתיית יין בנשים וארבע כוסות
הרה"ג יעקב אריאל | ל ניסן תשפ"ה

הגשת תביעה קטנה
הרב יהודה אודסר | ל ניסן תשפ"ה

מותר להיכנס לבריכה של מלון בספירת העומר?
הרב בנימין במברגר | כ"ט ניסן תשפ"ה
