שאל את הרב

קטגוריה משנית
שאלה
לפני מספר ימים היה לי תור למרפאה בשעה 9 ועשרים בבוקר. הגעתי ב-9 וארבעים. שאלתי של איזה שעה נכנס ואמרו לי של 9 ועשרה, שמחתי. היתה שם משפחה שהיה להם תור ב-9 וחצי והם טענו בפני שיש לי בעיה שאחרתי. נכנסנו שנינו לרופאה והם אמרו שאני מאחר ואני טענתי שעכשיו תורי, שהרי יצא עכשיו 9 ועשרה. הרופאה בקשה ממני להמתין בחוץ אמרתי בסדר. רציתי לשאול על צד ההלכה מי צדק? כמובן בלי שום קשר לרופאה כי היה מדובר באנשים יראי שמים.
תשובה
קביעת תורים נועדה על מנת לקבוע את סדר הנכנסים. מצוי מאד שזמני ההמתנה מתארכים, כיון שההסדר של 10 דקות (לדוג') לתור הינו שרירותי והוא כנראה משך זמן ממוצע של תור. לכן גם כאשר אדם מאחר את זמנו שנקבע לו מראש, סוף סוף התור משמש כקביעת סדר הנכנסים. ואדם המאחר את זמנו הקבוע מראש אך לא את תורו בסדר הנכנסים- זכה. ומה לי איחר בשוגג ומה לי יצא לעשות סידורים או התקשרו אליו כשהתקרב תורו!? בנידון השאלה נראה לומר, שתורך קודם לשלהם, וכפי שנקבע מראש. ואותם שנקבע להם תור לתשע וחצי, אינם יוצאים מופסדים שהרי מ"מ היו צריכים לחכות מעבר לזמן שנקבע להם עד שיגיע תורם בסדר הנכנסים. יש להעיר שכל זה במצב המצוי של קביעת תורים, אך אם יש איזה קריטריון אחר שיקבע את סדר הנכנסים – יש לדון מחדש. (כגון: במרפאות מסוימות נהוג שבנוסף לשעה שנקבע התור, מי שמגיע מתבקש 'להעביר' כרטיס מגנטי וכך למעשה נקבע סדר הנכנסים- וכל מקרה לגופו) הרב ינון זמיר
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il