15348
שאלה
לפני מספר ימים היה לי תור למרפאה בשעה 9 ועשרים בבוקר. הגעתי ב-9 וארבעים. שאלתי של איזה שעה נכנס ואמרו לי של 9 ועשרה, שמחתי. היתה שם משפחה שהיה להם תור ב-9 וחצי והם טענו בפני שיש לי בעיה שאחרתי. נכנסנו שנינו לרופאה והם אמרו שאני מאחר ואני טענתי שעכשיו תורי, שהרי יצא עכשיו 9 ועשרה. הרופאה בקשה ממני להמתין בחוץ אמרתי בסדר.
רציתי לשאול על צד ההלכה מי צדק? כמובן בלי שום קשר לרופאה כי היה מדובר באנשים יראי שמים.
תשובה
קביעת תורים נועדה על מנת לקבוע את סדר הנכנסים. מצוי מאד שזמני ההמתנה מתארכים, כיון שההסדר של 10 דקות (לדוג') לתור הינו שרירותי והוא כנראה משך זמן ממוצע של תור. לכן גם כאשר אדם מאחר את זמנו שנקבע לו מראש, סוף סוף התור משמש כקביעת סדר הנכנסים. ואדם המאחר את זמנו הקבוע מראש אך לא את תורו בסדר הנכנסים- זכה. ומה לי איחר בשוגג ומה לי יצא לעשות סידורים או התקשרו אליו כשהתקרב תורו!?
בנידון השאלה נראה לומר, שתורך קודם לשלהם, וכפי שנקבע מראש. ואותם שנקבע להם תור לתשע וחצי, אינם יוצאים מופסדים שהרי מ"מ היו צריכים לחכות מעבר לזמן שנקבע להם עד שיגיע תורם בסדר הנכנסים.
יש להעיר שכל זה במצב המצוי של קביעת תורים, אך אם יש איזה קריטריון אחר שיקבע את סדר הנכנסים – יש לדון מחדש. (כגון: במרפאות מסוימות נהוג שבנוסף לשעה שנקבע התור, מי שמגיע מתבקש 'להעביר' כרטיס מגנטי וכך למעשה נקבע סדר הנכנסים- וכל מקרה לגופו)
הרב ינון זמיר

הנחת תפילין ביום העצמאות
הרב בנימין במברגר | ד אייר תשס"ח

לחגוג את יום העצמאות בספירת העומר
הרה"ג דוב ליאור | י אדר ב' תשע"א

האם אומרים הלל שלם ביום העצמאות או חצי הלל?
הרב דניאל קירש | א אייר תשפ"ב

גילוח ותספורת ביום עצמאות שהוקדם
רבנים שונים | ב אייר תשפ"ה

בירורים בפרשת בהעלותך
הרב חיים שרייבר | ג אייר תשפ"ה

האם יש לגויים גן עדן וגהינם
הרב נועם דביר מייזלס | ג אייר תשפ"ה

אימי הייתה כוהנת אבל השם שלה לא היה כהן, האם היא כוהנת?
הרב פרופ' נריה גוטל | ג אייר תשפ"ה
