שאל את הרב

קטגוריה משנית
שאלה
מה היחס אל שרות הלאומי לבנות בהשוואה ללימוד במדרשה? אני שואל, כי אצל בנים ההוראה הכללית היא שיש ללכת לישיבה אחרי כיתה י"ב, וזה לא רק בגלל הלימוד תורה, אלא גם בשביל בניית כל האישיות, יראת שמיים, אמונה, קשר ויחס לרבנים ולתורה וכו'. ולגבי תרומות אחרות במקום לימוד בישיבה מורים שזה לא הגיל, בגיל הזה הכי חשוב הבניה האישית, כדי שבעתיד כאשר יצא האדם לחיים יהיה אדם יותר גדול ותרומתו לעם ישראל תהיה הרבה יותר גדולה. א"כ, האם לבנות ששואלות לא עדיף הרבה יותר שנורה להן גם כן ללכת למדרשה במקום שרות לאומי בכדי שתצאנה לחיים הרבה יותר בנויות ביראת שמיים וכו' והבתים שלהן יהיו אחרים? וודאי שגם נתינה וחסד בונה באדם, אבל מדרשה תבנה הרבה יותר (וגם נתינה בונה בעיקר במידות, לא ביראת שמים). אני שואל בפרט שכיום בציבור שלנו הרבה בנות מסיימות את כיתה י"ב כשבכל שנות הלימודים באולפנה רק עסקו בבגרויות ולא קבלו יראת שמיים וכו'. ועיננו רואות שהרבה בנים רק בישיבת ההסדר "תופסים את עצמם" ומתחזקים, והאם הבנות לא מפספסות את זה? וגם אלו שכן קיבלו עד עכשיו, מדוע שלא יקבלו עוד אם אפשר? אני שואל מה ההדרכה הכללית לבנות, ודאי שכל מקרה לגופו ויהיו יוצאות דופן, האם אין ראוי שבניה אישית תקדם לנתינה, ומדרשה תקדם לשרות לאומי? תודה רבה לכבוד הרב, ושנזכה במהרה לתיקון עולם במלכות ה’.
תשובה
תוצאות החינוך באולפנות טובות במידה מסוימת מאשר בישיבות. ייתכן שבנות נוטות יותר ליר"ש או ששיטת החינוך טובה יותר, לכן אצל בנות שנת לימוד במדרשה, אומנם חשובה מאוד, אולם לא קריטית כ"כ כמו אצל בנים. בנות אינן יכולות להקדיש זמן כה רב גם למדרשה וגם לשרות לאומי וגם לפסיכומטרי וגם לעוד דברים, וקשה לבחור מה קודם, הדבר תלוי בכל בת ובת. יש בנות שרק אחרי שנת שרות, במקום בו נפתחו ללימוד תורה, הן בשלות יותר למדרשה. הפתרון הטוב ביותר הוא "הסדר", דהיינו שילוב של שרות לאומי בשעות הבוקר ולימוד מדרשה בשעות הערב וכן שבתות מדי פעם. ידוע לי על נסיונות מוצלחים כאלה.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il