- הלכה
- קריאת שמע וברכותיה
506
שאלה
אני עובד בסדום, ונאלצתי לעבוד בחול המועד, במקום העבודה יש בית כנסת. כשהגעתי לבית הכנסת לא היו מתפללים כלל, כך שהבנתי שעליי להתפלל יחיד. לאחר שברכתי את ברכות שמע, ובדיוק שהגעתי ל’תהילות לאל עליון גואלם..’ בדיוק לפני תפילת שמונה עשרה, נכנסו 9 גברים לבית הכנסת ונוצר לנו תוך שניות אחדות מניין.
עצרתי את התפילה שלי על מנת להתפלל במניין. אך קרה מצב שאף אחד מהמתפללים לא רצה ולא היה מעוניין לשמש כשליח ציבור. וכולם לחצו עליי להתחיל את התפילה, לאחר שהצעתי לכל אחד מהמתפללים לעלות לתיבה וכולם סירבו, עליתי לתיבה והתחלתי להתפלל שוב, ובירכתי ברכות שמע שוב, וקראתי שמע ישראל שוב, בקיצור, חזרתי על החלק של התפילה שהתפללתי ביחיד.
האם חל הברכות שבירכתי שנית כברכות לבטלה או שזה נחשב כאילו הוצאתי את הקהל ידי חובה? בכל אופן כך עשיתי, כיוונתי להוציא אותם ידי חובה.
רצוי לציין, שלא היה הרבה זמן להתלבט, התפילה בעבודה הייתה מאד מהירה בגלל חוסר הזמן.
תשובה
אם אכן מדובר בקהילה כזו, שבה מקובל שהש"ץ מוציא את הציבור ידי חובתם, אין בכך משום ברכה לבטלה.

תפילה על מוות של גוי
הרב חגי לרר | ב ניסן תשפ"ה

האם מותר לקבל הנחה שאני זכאי לה מחברת החשמל כזכאי לקצבת נכות
הרב משה מאיר אבינר | א ניסן תשפ"ה

צדק בעולם שהאמת נעדרת
הרה"ג יעקב אריאל | א ניסן תשפ"ה
