431
שאלה
אנו גרים במקום מבודד בו אין אפשרות לקיים אלא מניין אחד. הקהילה מורכבת הן מיוצאי אשכנז הן מיוצאי עדות מזרח. האם הרוב יכול להכריע בשאלה מתי לקיים את מניין תפילת מנחה בשבת ולקבוע רק תפילת מנחה גדולה כשחלק מהציבור הוא מחויב לכאורה לפסק מרן שולחן ערוך שנראה מדבריו שתפלת מנחה גדולה היא רק בדיעבד?
תשובה
ככלל יש ללכת אחר הרוב, ובמיוחד כאשר יש חשש שאם לא ילכו אחר הרוב המניין יתבטל.
בנוסף לכך אין הבדל בזה בין אשכנזים לספרדים, לכולם עדיף להתפלל מנחה קטנה ובשעת הצורך אפשר להתפלל מנחה גדולה (שו"ע רלג א, מ"ב רלג, א). למשל כאשר אוכלים ארוחת צהרים אחר שהגיע זמן מנחה גדולה, עדיף להתפלל לפני כן מנחה (עיין ביחוה דעת ד, יט). וכמובן שכך יש לנהוג במקומכם כאשר יש חשש שהמניין לא יתקיים בזמן אחר או גם כאשר כך נוח יותר לרוב האנשים.

מאיזה שעה ועד מתי אפשר לברך ספירת העומר?
הרב נועם דביר מייזלס | י"ב אייר תש"פ

מדוע אסור לנשים להכנס לבית העלמין?
הרב בנימין במברגר | ד אדר ב' תשע"א

תחנון ביום הזיכרון לחללי צה"ל
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ח אייר תשס"ז

הנחת תפילין ביום העצמאות
הרב בנימין במברגר | ד אייר תשס"ח

מנהגי אבלות ביום אזכרה על הורים
הרב יצחק בן יוסף | ב אייר תשפ"ה

קריעת בגדי סוטה - הסבר המשנה
הרב חיים שרייבר | ב אייר תשפ"ה

מתי מותר להתגלח ביום העצמאות השנה?
רבנים שונים | ב אייר תשפ"ה
