- שבת ומועדים
- חול המועד
2470
שאלה
אני רוצה להבין איך הרב התיר לאדם להתגלח בחול המועד (כשהוא התגלח לפני החג), לכאורה, פסק זה יוצא נגד רוב הפוסקים. שהרי כל הפוסקים חלקו על הרדב"ז (מקור להיתר) וגם הנודע ביהודה חזר בו בגלל שדעתו היתה יחידאה נגד כל הפוסקים. וגם פסקו של הרב פיינשטיין הייתה הוראת שעה בחו"ל.
אם הרב יוכל לתת לי הסבר רחב אני מאוד אודה לו.
תשובה
חז"ל אסרו להתגלח בחול המועד כדי שאדם ייכנס לחג כשהוא יפה. לפי מה שנראה ונתבאר מכל הפוסקים - הגילוח שחז"ל דיברו עליו אינו סוג הגילוח שמקובל כיום, חז"ל דיברו על מציאות שבה התגלחו אחת לשבוע - שבועיים ואז הם אמרו שיש להתגלח לפני החג כדי שלא ייכנס מנוול לחג. לעומת זאת היום מתגלחים כל יום - יומיים, ולכן לא שייך העניין שיקדים את הגילוח לפני החג. ראיתי סברא כזו גם בתכשיטים, הגמרא אומרת במסכת מועד קטן שאשה עושה את תכשיטיה כל יום. הריטב"א שם אומר שדבר זה מותר אפילו שהוא כרוך במלאכה כיוון שהיא כל יום עושה זאת. את הדברים האלו זכיתי לומר לפני הרב פרנק זצ"ל שהיה רבה של ירושלים והוא אמר מפורשות שאכן חז"ל לא דיברו על המציאות של ימינו. גם האגרות משה פסק כך בתשובותיו.
אמנם יש לדעת שבחול המועד פסח לאותם שיטות שמתחילות את ספירת ימי האבילות כבר מחול המועד אסור להתגלח בגלל מנהגי הבילות.

גילוח ביום העצמאות שנדחה
הרה"ג דוב ליאור | ד אייר תשס"ד

גילוח בחג העצמאות
הרב אליעזר מלמד | כ"ה אדר ב' תשס"ה

גילוח ביום העצמאות
הרה"ג דוב ליאור | כ"ו ניסן תשס"ה

תחנון ביום הזיכרון לחללי צה"ל
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ח אייר תשס"ז

מתי מותר להתגלח ביום העצמאות השנה?
רבנים שונים | ב אייר תשפ"ה

סנהדרין קד - כיצד אכלו ה-נשבים בשר ויין?
הרב חיים שרייבר | ב אייר תשפ"ה

מנהגי אבלות ביום אזכרה על הורים
הרב יצחק בן יוסף | ב אייר תשפ"ה
