שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • חול המועד
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
אני רוצה להבין איך הרב התיר לאדם להתגלח בחול המועד (כשהוא התגלח לפני החג), לכאורה, פסק זה יוצא נגד רוב הפוסקים. שהרי כל הפוסקים חלקו על הרדב"ז (מקור להיתר) וגם הנודע ביהודה חזר בו בגלל שדעתו היתה יחידאה נגד כל הפוסקים. וגם פסקו של הרב פיינשטיין הייתה הוראת שעה בחו"ל. אם הרב יוכל לתת לי הסבר רחב אני מאוד אודה לו.
תשובה
חז"ל אסרו להתגלח בחול המועד כדי שאדם ייכנס לחג כשהוא יפה. לפי מה שנראה ונתבאר מכל הפוסקים - הגילוח שחז"ל דיברו עליו אינו סוג הגילוח שמקובל כיום, חז"ל דיברו על מציאות שבה התגלחו אחת לשבוע - שבועיים ואז הם אמרו שיש להתגלח לפני החג כדי שלא ייכנס מנוול לחג. לעומת זאת היום מתגלחים כל יום - יומיים, ולכן לא שייך העניין שיקדים את הגילוח לפני החג. ראיתי סברא כזו גם בתכשיטים, הגמרא אומרת במסכת מועד קטן שאשה עושה את תכשיטיה כל יום. הריטב"א שם אומר שדבר זה מותר אפילו שהוא כרוך במלאכה כיוון שהיא כל יום עושה זאת. את הדברים האלו זכיתי לומר לפני הרב פרנק זצ"ל שהיה רבה של ירושלים והוא אמר מפורשות שאכן חז"ל לא דיברו על המציאות של ימינו. גם האגרות משה פסק כך בתשובותיו. אמנם יש לדעת שבחול המועד פסח לאותם שיטות שמתחילות את ספירת ימי האבילות כבר מחול המועד אסור להתגלח בגלל מנהגי הבילות.
שאלות שנשאלו על שאלה זו:
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il