- תורה, מחשבה ומוסר
- עקרונות בקיום מצוות
שאלה
ה’ אומר לעם ישראל: "אם לא תעשו את מה שאני אומר תקבלו מכות, כגון: נישול מהאדמה, בצורת וכו' ". הרוב הדומיננתי של היהודים הוא חילוני ולכן אין לנו נחת משונאינו ויש לנו מלחמות לרוב ובצורת. כל עוד הרוב היהודי הוא חילוני, יהודי דתי השומר מצוות יהנה מכך רק בעולם הבא והוא עושה זאת לביתו (כמו משרה לשם פרנסה) ושמירת מצוות או אי שמירת מצוות לא תשנה דבר לעם ישראל.
אבקש את דעת הרב על כך.
תשובה
דעתי היא שזו טעות להעמיד את הדברים כפי שאתה מעמיד אותם. דווקא בדורנו אנו רואים שהקב"ה חפץ לתת לעם ישראל לא רק את העולם הבא אלא גם את העולם הזה. לכן הקב"ה הביא את דורנו לארץ ישראל ששם הברכה מצויה. מעבר לכך, רוב עם ישראל שלא מקפיד על מצוות הם בחינת תינוק שנשבה והם אנוסים.
אם כן, רוב עם ישראל הם צדיקים. נמצא שעיקר העיכוב בישועה בעולם הזה היא לא בגלל החילונים. אנו לא ידעים למה יש עיכוב בגאולה. אולם זה מאד פשטני לתלות זאת בכך שהרוב חילוני. חז"ל אמור משיח בא בדור שכולו זכאי או דורו שכולו חייב. רואים שהדברים מורכבים יותר.
בודאי שהמסקנה שלא נזכה בעולם הזה על ידי המצוות שעושים חלק מהאומה היא אמירה לא מדוייקת. בזהר כתוב בדעת רבי אליעזר שסובר שגאולה תלויה בתשובה שגם עם בית כנסת אחד יעשו תשובה שלמה בזכותם יבוא משיח. אם כן אנו רואים שקהילה אחת יכולה לזכות את כל עם ישראל.
עיקר המאמץ שלנו צריך להיות מופנה להרבות באהבת חינם. המאמץ שלנו צריך להיות מרוכז בכך שנאמין שעם ישראל הוא עם של צדיקים ורואי לגאולה וראוי שיזכה גם בעולם הזה. אסור לנו לעשות הנחות לקב"ה ולהצדיק את זה שהוא לא גואל אותנו. בנושא זה אנו לא מסכימים עם הקב"ה. אנו מתפללים על הגאולה משום שאנו יודעים שבעצם גם הקב"ה רוצה לגאול את כל עם ישראל עם כל הבעיות שיש בו. הקב"ה יודע שכל החטאים של עם ישראל הם מהשפה ולחוץ. בתוכיותו הוא נקי וטהור. כולך יפה רעיתי ומום אין בך. הקב"ה מחפש את ההזדמנות שהענין זה יוכל להתגלות. ביום ההוא יבוקש עוון ישראל ואיננו. אנו מקוים שזה הנה עומד אחר כותלנו שזה עומד לבוא.