שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • עקרונות בקיום מצוות
קטגוריה משנית
שאלה
איך יתכן שה’ מצווה אותנו להשמיד עם שלם כולל תינוקות וילדים, למה לא נותנים להם סיכוי? אולי יש בהם פוטנציאל; "מבני בניו של המן לימדו תורה..." הרי שיש בחלקם פוטנציאל?! וממה נפשך, אם לא לוקחים סיכון והורגים את כולם, אז מדוע לא הורגים את כל הגויים, הרי גם משאר האומות יצאו רשעים?! ואם לוקחים סיכון אז למה משמידים את עמלק?
תשובה
שלום לך, אכן אין בתורה מצווה להשמיד שום עם, גם לא את עמלק. אמנם הקב"ה הבטיח שימחה את זרע עמלק, אבל אלו חשבונות שמים. אנו לא מצוים לפגוע בחפים מפשע. וכך כותב הרמב"ם בהל' מלכים פרק ו, הל' א: "אין עושים מלחמה עם אדם בעולם עד שקוראים לו לשלום, אחד מלחמת הרשות ואחד מלחמת מצוה". ובהמשך הדברים מסביר הרמב"ם שגם עם עמלק לא פותחים במלחמה, אלא קודם קוראים לו לשלום, ואם הוא משלים איתנו, משאירים אותו ולא פוגעים בו. ואז אין מצווה להורגו. אבל אם עמלק יסרב להשלים עמנו - אז נלחמים איתו. ובמלחמה זו מותר להרוג כל נשמה, גם נשים וילדים. וכמה טעמים לדבר, נזכיר אחד: דרכו של עמלק הייתה להתקיף, לשדוד ולגנוב, לברוח ולהתחבא בין הנשים והילדים כדי להחביא את הלוחמים שרצחו והרגו אחרים. מי שמשתמש בילדים שלו במקום שכפץ - לא יכול להתלונן שהם נפגעים. הסבר זה עולה מהמסופר על עמלק בספר שמואל א' פרק ל, על מלחמת דוד בעמלק - בה רוכבי הגמלים ברחו והשאיר את החלשים מאחור למות בידי דוד. גם בתשובת האבני נזר כתב שהורגים את העמלקים רק כשהם אוחזים מעשה אבותיהם בידיהם, כלומר, נלחמים בישראל, כפי שעשו אבותיהם. אבל באינם אוחזים מעשה אבותיהם בידיהם, כלומר, שאינם נלחמים עם עמלק - לא הורגים אותם. אומנם דעת רבי אליעזר שאין מקבלים גרים מעמלק אבל חכמים חולקים עליו, והלכה כמותם ומי שבא להתגייר מעמלק מקבלים אותו, וכמובן שלא הורגים אותו. סוף דבר, כמובן שגם מי שהוא מעמלק "יש לו סיכוי" ואם הוא יחזור בתשובה ולא ימשיך את מעשה הרצח והשוד של אבותיו - לא יפגעו בו ובמשפחתו. יום נעים
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il