4970
שאלה
שלום,
רציתי לשאול שלוש שאלות:
1. האם כוס שהעבירו אליה מים רותחים נחשבת לאחר ריקונה שוב פעם ככלי שני אם יערו לתוכה שוב מים או שמא משום שדפנותיה מאוד חמות אז היא לא תיחשב ככזו אלא ככלי ראשון וכו’?
2. כיצד ניתן לדמות היום את דברי הגמרא והשו"ע בדיני לש. השו"ע מחלק בין קלי, שתיתא וחרדל. למה זה נחשב כיום? ושאלה ספציפית לגבי טחינה, האם מה היא נחשבת (אסור מהתורה או מחכמים)?
3. אדם שעשה מלאכה שהיה יכול לעשותה באופן אחר, למשל לש בחוזק כשהיה יכול ללוש ברכות, האם יש מקום להקל במקרים מסוימים שכן יהיה אפשר לאכול את המאכל בשבת בשל העובדה הזאת?
תודה רבה!!!
תשובה
1 הכוס הוא כלי שני. כלי ראשון נחשב רק שהוא על האש או שהוסר מהאש בלבד.
2-3. בלילה עבה אסורה בלילה רכה מותרת, וטחינה מותר להכין בשבת.
מלאכת לש היא מלאכה שיש בה קושי בהבנה וזה הכלל המוביל.

גילוח בחג העצמאות
הרב אליעזר מלמד | כ"ה אדר ב' תשס"ה

כניסה לים או לבריכה בספירת העומר
הרב בנימין במברגר | ט"ז ניסן תשע"ב

ספירת העומר ויום העצמאות
הרב ש. יוסף וייצן | כ אייר תשס"ט

האם מותר להסתפר ביום העצמאות?
כולל הלכה בית אל | י"ג אייר תשפ"ג

קריעת בגדי סוטה - הסבר המשנה
הרב חיים שרייבר | ב אייר תשפ"ה

מנהגי אבלות ביום אזכרה על הורים
הרב יצחק בן יוסף | ב אייר תשפ"ה

למה אמוראים הקפידו על כבודם?
הרה"ג יעקב אריאל | ב אייר תשפ"ה
