- תורה, מחשבה ומוסר
- יחס לספרים שונים
247
שאלה
אבקש את תשובת הרב נבנצאל.
1- החזו"א (מועד, לט, ו) כותב, שאין לסמוך ולפסוק על פי כתבי יד שמוצאים. מדוע דבריו הם לא בהיפך דברי הרמ"א חו"מ, סימן כה, שאם אחרון לא ראה דברי ראשון שלא היו בזמנו אז מתחשבים בזה?
2- האם כוונת החזון איש גם לחדושי המאירי?
3- האם הגרשז"א הסכים לחזו"א?
תשובה
שלום רב,
א) החזו"א סבר שאין לסמוך על החיבור והקישור בין בעל הכתב יד למחבר עצמו, כלומר שאי אפשר לדעת בוודאות שהראשון או הפוסק אליו מיוחס כתב היד, הוא אכן בעל כתב היד.
ב) החזו"א סמך על המאירי כפוסק, ביחס לכתביו, כנ"ל בסע' א'.
ג) איני יודע דעת הגרש"ז אויערבך זצ"ל בנושא, אך המשנ"ב וודאי לא סבר כחזו"א שכן מביא פעמים רבות את המאירי ור' חננאל שנתגלו בזמנו.
בשורות טובות

מה נחשב הוצאת זרע לבטלה?
הרב גדעון ויצמן | ט"ז תשרי תשע"ז

ריקודים בראש חודש אייר
הרה"ג יעקב אריאל | כ"ז ניסן תשס"ח

הדלקת נרות בראש חודש
הרב בנימין במברגר | ל סיון תשס"ט
